Witraże na krakowskich Plantach. 18 latarni w niezwykłej oprawie [zdjęcia]

Musisz przeczytać

 „Kraków miasto witraży” to plenerowa wystawa na krakowskich Plantach. 18 latarni znajdujących się w różnych punktach Plant otrzymało niezwykłą oprawę w formie instalacji ilustrujących kompozycje witrażowe i architektury. Ekspozycja to dzieło Pracowni i Muzeum Witrażu. Spacerujący po Planatch będą mogli podziwiać ustawione tam witraże do końca tego roku.

Witraże na Plantach

Witraże na Plantach

Można powiedzieć, że witraże wyszły z kościołów i muzeów na Planty. Podświetlane gabloty umieszczone na kolejnych latarniach prezentują witraże, do których często nie ma na co dzień dostępu. Umieszczone na ekspozytorach opisy pozwalają zapoznać się z historią poszczególnych dzieł i dokładniej zrozumieć ich treść.

− Zamek Królewski na Wawelu, dziesiątki kościołów z bazyliką Mariacką i katedrą wawelską na czele, pałac Czartoryskich, wieża ratuszowa, budynki użyteczności publicznej czy setki realizacji w kamienicach… We wszystkich tych budynkach znajdują się witraże, które na przestrzeni ostatnich 120 lat powstały w Pracowni i Muzeum Witrażu. Patrząc na ich rangę i liczbę uświadamiamy sobie, iż są to najważniejsze obiekty na mapie miasta, w związku z czym możemy powiedzieć, iż Kraków nie byłby tym samym bez Pracowni i Muzeum Witrażu. Dziś, świętując 120 rocznicę jej powstania, możemy śmiało powiedzieć, iż Kraków jest miastem witraży – podkreślają twórcy wystawy. − Pragniemy przybliżyć to ukryte dziedzictwo miasta, z którego wielu mieszkańców nie zdaje sobie sprawy. Schowane w klatkach schodowych, na dziedzińcach i w korytarzach krakowskie witraże pozostają niezauważone w codziennym biegu i nadal owiane są tajemnicą, którą odkrywamy przed szerszą publicznością – tłumaczą organizatorzy przedsięwzięcia z Pracowni i Muzeum Witrażu.

Dzięki działającemu od 1902 roku Krakowskiemu Zakładowi Witrażów S.G. Żeleński (działającemu dziś pod nazwą Pracownia i Muzeum Witrażu) w naszym mieście witraże tworzyli najwybitniejsi artyści Młodej Polski: Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Wojciech Jastrzębowski, Henryk Uziembło, Karol Frycz i wielu innych. Na początku XX wieku powstawały tu koncepcje stanowiące twórczy wkład w nurt wszechobecnej secesji. Pojawiły się znamienne cechy odrębności krakowskich witraży, zyskując nazwę Krakowskiej Szkoły Witrażu. Odbywało się to na wielu poziomach – od monumentalnych dzieł, jak „Bóg Ojciec” Stanisława Wyspiańskiego w kościele oo. franciszkanów, czy witraże wawelskie Mehoffera, po wiele małych, kameralnych realizacji w kamienicach.

Pracownia i Muzeum Witrażu to instytucja, która łączy historyczną pracownię witrażu oraz zorganizowane wokół niej muzeum działające na podstawie statutu uzgodnionego z Ministrem Kultury w 2004 roku. Wspieraniem jego działalności zajmuje się Fundacja Muzeum Witrażu. Pomysł utworzenia muzeum zrodził się z silnej potrzeby ocalenia ważnej części dziedzictwa sztuki Młodej Polski – budynku, wyposażenia oraz archiwum Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński. Zakład został założony w 1902 roku i funkcjonuje bez przerwy od tamtego czasu. Ponadto w latach 1906-1908 z inicjatywy właściciela Stanisława Gabriela Żeleńskiego wzniesiono nowy budynek zaprojektowany z uwzględnieniem specyficznych potrzeb pracowni witrażowej. Dzięki temu Kraków może pochwalić się unikalnym w skali światowej zabytkiem: nie tylko meble oraz narzędzia służyły tutaj pracy rzemieślników, ale także rozmaite rozwiązania architektoniczne. Fasadę zaprojektował Ludwik Wojtyczko, jeden z czołowych architektów tamtego czasu.

(red) (fot, Andrey Rafael/KRKnews)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca