Zastanawiająca bierność ZDMK wobec dewelopera. W tle pół miliona złotych

 

Akt I – lata lecą nic się nie dzieje

W 2017 roku na wniosek Inwestora został podpisany aneks do umowy 259/1/ZIKiT/2011 z 2011 roku, pomiędzy Zarządem Dróg Miasta Krakowa a firmą Echo Opolska Business Park Sp. z o.o. sp.k. Inwestor zobowiązał się do realizacji inwestycji uzupełniającej  tj. przebudowy skrzyżowania ulic Opolskiej, Lublańskiej, al. 29 Listopada, obejmującej wykonanie elementów i urządzeń drogi służących do zawracania pojazdów w ciągu ulic: Opolskiej, Lublańskiej, al. 29 z możliwością zawracania w kierunku wschodnim oraz w kierunku zachodnim Krakowa.

Zgodnie z zapisami aneksu nr 2 Inwestor zobowiązał się zrealizować inwestycje uzupełniające w terminach określonych w harmonogramie robot zaakceptowanym przez ZDMK, nie później niż do 31 grudnia 2018 r. W związku z tym ZDMK – 22 listopada 2018 r., zwróciło się do Echo Opolska Business Park sp. z o.o. sp.k. o przekazanie informacji na temat realizacji inwestycji uzupełniającej, jednoczenie powiadamiając, że w oparciu o zapisy umowy inwestor jest zobowiązany zrealizować ww. inwestycje uzupełniającą w terminach określonych w harmonogramie robót zaakceptowanym przez ZDMK.

W odpowiedzi na powyższe Inwestor pismem z 18 grudnia 2018 r. (data wpływu do ZDMK 4 stycznia 2019 r.) zwrócił się z prośbą o wyrażenie zgody na niezrealizowanie inwestycji uzupełniającej, w związku z wydłużającym się terminem procedowania uzgodnień w zakresie inwestycji drogowej pn., „Rozbudowa al. 29 Listopada od ul. Woronicza do granic miasta”. Po upływie blisko roku – 18 listopada 2019 r., ZDMK poinformował Inwestora, że nie wyraża zgody na odstąpienie od realizacji inwestycji uzupełniającej objętej umową. W związku z brakiem odpowiedzi na stanowisko, ZDMK ponownie poinformował o zobowiązaniu jakie wynika z umowy oraz wezwał Inwestora do niezwłocznego przedstawienia stanowiska w sprawie. Echo Opolska Business Park Sp. z o.o. sp.k. w odpowiedzi na to wezwanie zadeklarował gotowość do omówienia sprawy i zwrócił się z prośbą o zorganizowanie spotkania.

Na zorganizowanej znów prawie rok później – 9 października 2020 r. wideokonferencji Inwestor zadeklarował gotowość wykonania nawrotek w ciągu ulic Lublańskiej i Opolskiej. W związku z brakiem podjętych działań przez Echo Opolska Business Park Sp. z o.o. sp.k., pomimo wcześniejszych deklaracji zmierzających do realizacji inwestycji uzupełniającej, 3 grudnia 2020 r. został skierowany wniosek celem sporządzenia noty obciążeniowej dla inwestora. 28 grudnia 2020 r. została wystawiona nota księgowa ZDMK/FK/46/K/2020 obciążająca  Inwestora tytułem kary umownej w związku z niewykonaniem przedmiotu umowy na kwotę 500 000 zł (zgodnie 2 § 10 ust. 1 lit. e umowy). Dnia 22 stycznia 2021 r. Inwestor odwołał się od wystawionej noty księgowej i wyraził gotowość współpracy w celu realizacji inwestycji uzupełniającej oraz zwrócił się z wnioskiem o udostepnienie dokumentów związanych z zadaniem realizowanym przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie pn. ,,Rozbudowa al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granic miasta Krakowa o długości około 2,6 km  w formule zaprojektuj i  wybuduj”.

Ze względów prawnych ZDMK nie mógł udostępnić Inwestorowi wnioskowanych dokumentów (pozyskanych z Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie) w  związku z tym 27 kwietnia 2021 r., kolejnym pismem podtrzymał zasadność wystawienia noty księgowej oraz – wobec deklaracji Inwestora o gotowości do współpracy zmierzającej do realizacji inwestycji uzupełniającej – wskazując kroki jakie powinien podjąć Inwestor w celu realizacji jego deklaracji, czyli postępowanie zgodne z § 31 ust. 1 lit. b umowy nr 259/1/ZKIT/2011 tj. sporządzenie dokumentacji projektowej inwestycji uzupełniającej oraz wystąpienia w imieniu ZDMK z wnioskiem do właściwego organu administracji publicznej o wydanie decyzji zezwalającej na rozpoczęcie robót inwestycji uzupełniającej.

W związku z kolejnym brakiem reakcji  Echo Opolska Business Park Sp. z o.o. sp.k., 7 lipca 2021 r. ZDMK wezwał go do zajęcia stanowiska w formie pisemnej w sprawie realizacji zobowiązania. 31 sierpnia 2021 r. do ZDMK wpłynęło pismo Inwestora, w którym ponownie odwołał się od wystawionej noty obciążeniowej oraz potwierdził gotowość do współpracy celem wykonania inwestycji uzupełniającej, natomiast 28 września 2021 r. ZDMK ponownie podtrzymał zasadność wystawienia noty obciążającej oraz ponownie wskazał  postępowanie jakie powinien obrać inwestor celem możliwości  zrealizowania inwestycji uzupełniającej.

Dnia 21 lutego 2022 r. do spółki Echo Opolska Business Park skierowano przedsądowe wezwanie do zapłaty kary umownej. W przypadku braku uiszczenia wskazanej kwoty w ciągu siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, sprawa miała zostać skierowana na drogę sadowa.

Z końcem roku 2022 z ZDMK odszedł dyrektor Marcin Hanczakowski a jego miejsce od 1 stycznia 2023 r. zajęła była wicedyrektor ZIS, Magdalena Nowak – Obrzut.

Obrzut na stronie ZDMK podkreśla, że „zarządza jednostką, dba o skuteczną i prawidłową realizację jej zadań statutowych, mając na uwadze wysoki standard obsługi mieszkańców. Dobrze skomunikowane i nowoczesne miasto to jej priorytet”. W innym miejscu natomiast dodaje, że „drogi pomagają w tworzeniu więzi między ludźmi, umożliwiają budowę wspólnoty lokalnej. Naszą codzienną pracą staramy się poprawiać komfort życia mieszkańców, dbając o wysoką jakość infrastruktury drogowej. To jest nasz wkład w budowę marki Krakowa, atrakcyjnego i bezpiecznego miejsca do życia”.

Akt II – karać nie karząc

Mieszkańcy zainteresowani sprawą starali się wpłynąć na ZDMK, by inwestycję jak najszybciej wykonać i rozliczyć Echo Opolska Business Park Sp. z o.o. sp.k. z niezrealizowanej umowy. W toku dalszego postępowania, szokującym okazał się fakt, że Inwestor nie poniósł żadnej odpowiedzialności za niezrealizowaną umowę. Sprawa była monitorowana przez Radną Dzielnicy, Panią Annę Krawczyk-Gorbatiuk.

„…Korespondencję w sprawie zawrotek na ul. Lublańskiej i Opolskiej prowadziłam z Zarządem Dróg Miasta Krakowa od 2019 roku. Ich budowa była również postulowana uchwałami Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony. Realizacja inwestycji nie została przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa dopilnowana, nota księgowa z 2020 roku za niewykonane zobowiązania została anulowana, a możliwość skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego została zaniechana w 2023 roku. Nigdy nie uzyskałam odpowiedzi od ZDMK, kto ponosi odpowiedzialność za powyższy stan rzeczy…”

Jak to jest  możliwe, że kara umowna w wysokości 500 000 zł za niewywiązanie się  z umowy została anulowana? Na jakiej podstawie i dlaczego ZDMK nie wystąpił na drogę sądową choć w odpowiedzi na interpelację radnego Dominika Jaśkowca w tej sprawie, Prezydent Jacek Majchrowski podkreślał:

„W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy, Inwestor zobowiązany jest do zapłaty kary umownej wynikającej z zapisów umowy. Nie można więc stawiać zarzutu, jakoby istniała praktyka niewywiązywania się Inwestorów z zobowiązań umownych przy bezczynności Gminy Miejskiej Kraków, za każdym razem bowiem podejmuje ona działania przewidziane zawartymi kontraktami,  zgodzie z praktyką stosowania kar umownych (…).”

W teorii zapewnienia te brzmią bardzo dobrze, gorzej z ich realizacją w praktyce, bo rzecznik prasowy ZDMK Michał Pyclik stoi na innym stanowisku w tej sprawie niż Prezydent Krakowa.

„W toku analizy sprawy oraz po wniesieniu wyjaśnień przez inwestora zdecydowano o niewnoszeniu sprawy do sądu – z uwagi na istotne prawdopodobieństwo oddalenia pozwu…”

Niestety żadnych konkretów, dlatego poprosiliśmy o doprecyzowanie jaka dokładnie była przyczyna zaniechania pozwu i odstąpienia od należnej kary finansowej. Odpowiedź nie wniosła jednak nic nowego  poza tym że, „mówimy tu o zakresie uzupełniającym, a nie podstawowym. Dział Prawny zarekomendował takie działanie, po analizie dokumentacji”. 

Czy mamy zatem wysnuć wniosek,  że zakres uzupełniający inwestycji ma inny charakter i priorytet niż zakres podstawowy? Zrezygnowanie z pociągnięcia do odpowiedzialności inwestora, zaniechanie wystąpienia na drogę postępowania sądowego czy w końcu odstąpienie od wyegzekwowania należnej kary umownej jest niezrozumiałe i bulwersujące.

O komentarz do tej bulwersującej sprawy poprosiliśmy też radnego Dominika Jaśkowca, od lat zaangażowanego w rozwiązanie problemu przebudowy skrzyżowania ulic Opolskiej, Lublańskiej, al. 29 Listopada.

„W 2018 roku na wniosek mieszkańców Prądnika Czerwonego  wystąpiłem do Zarządu Dróg Miasta Krakowa z postulatem budowy zawrotek pod estakadą ul. Lublańska – ul. Opolska. Drogowcy poinformowali mnie, że wykonanie zawrotek sfinansuje Inwestor budujący pobliskie centrum biurowe z czego jak wiemy ZDMK zrezygnował odpuszczając deweloperowi sporą sumę pieniędzy. Następnie zawrotki miały być wykonane w ramach przebudowy Al. 29 Listopada i tak faktycznie się stało, przy czym zamiast stałych zawrotek wykonano tymczasowe, które niedawno rozebrano, co jest porażającym przykładem głupoty. Te wszystkie działania pokazują skrajną niekompetencję Zarządu Dróg, a działania  drogowców w sprawie budowy zawrotek powinny być poddane kontroli i postępowaniu prokuratorskiemu”.

Czy jako mieszkańcy Krakowa możemy być dziś spokojni, że wszelkie niezrealizowane umowy na rzecz miasta są rozliczane zgodnie z prawem i zapisami w tychże umowach?  Pytanie pozostaje na razie otwarte.

Wysłaliśmy też zapytanie do Echo Opolska Business Park Sp. z o.o. Sp.k. „dlaczego inwestycja nie została zrealizowana”? ale pozostało ono bez odpowiedzi.

Akt III – po 12 latach, zlećmy to komuś innemu

W październiku 2023 roku została podpisana nowa umowa ZDMK o zastępstwo inwestycyjne z firmą Verdano Commercial. Zobowiązana jest ona do wykonania nawrotki (przebudowa skrzyżowania ul. Opolskiej, 29 Listopada i ul. Lublańskiej) w „pakiecie” z  inwestycję dotyczącą  budowy hotelu wraz z parkingiem. Sytuacja jest o tyle absurdalna, że wiąże jedną inwestycję z drugą. Nie dziś nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa hotelu przy ul. Olszeckiej ani też ile potrwa. Zgodnie  bowiem z umową zawartą w październiku 2023 roku, inwestycja ta jest uzależniona zapisami umowy od wydania pozwolenia na budowę hotelu na działkach przy ul. Olszeckiej i zgodnie z zapisami tej umowy, nawrotka powinna powstać w ciągu 3 lat od rozpoczęcia inwestycji niedrogowej. 

Rzecznik ZDMK poinformował nas , że „zgodnie z umową na czas realizacji Inwestycji drogowej będzie obowiązywać organizacja ruchu ustalona w zatwierdzonym projekcie czasowej organizacji ruchu przygotowanym przez Inwestora.”

Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z firmą Verdano Commercial, chcąc uzyskać informacje, kiedy planowane jest rozpoczęcie inwestycji drogowej, a tym samym  budowa tymczasowej organizacji ruchu. Niestety Inwestor mimo wcześniejszej deklaracji komunikacji z naszą redakcją, nie zgodził się udzielić komentarza w tej sprawie.

Akt IV – to nie żart

Nauczeni doświadczeniem dopytaliśmy również  ZDMK,  czy umowa z nowym Inwestorem przewiduje ewentualne sankcje za jej niezrealizowanie lub zwłokę. Zapewniono nas że „umowa z Verdano na budowę jednej nawrotki, zawiera karę umowną na wypadek niezrealizowania Inwestycji drogowej oraz zwłokę w jej realizacji…”.

Miejmy nadzieję, że tym razem inwestycja zostanie zrealizowana jak najszybciej i mieszkańcy będą mogli korzystać z niezbędnych zawrotek. Może też tym razem umowa z Inwestorem została tak skonstruowana, by chronić również interesy miasta Krakowa  i jego mieszkańców. Zakładamy również,  że z czasem znajdziemy odpowiedzi na pytania zawarte w  interpelacji radnego Dominika Jaśkowca do Prezydenta Miasta „Dlaczego podległe Panu Prezydentowi służby nie były w stanie wyegzekwować realizacji zawartej z Gminą Miejską Kraków przez firmę Developer Echo Investment? Czy podobna praktyka występuje przy realizacji innych podobnych umów zawieranych z firmami deweloperskimi przez Gminę Miejską Kraków?”.

Sprawie będziemy się przyglądać, bo takich inwestycji będących w trakcie realizacji oraz w najbliższych planach w Krakowie jest wiele.

Anna Witek

(awitek@krknews.pl)

Najnowsze

Co w Krakowie