Zmiany organizacji ruchu na krakowskich ulicach. Radni będą żądać cofnięcia decyzji

Zmiany w organizacji ruchu wprowadzono m.in. na ulicy Grzegórzeckiej (fot. Grzegorz Skowron)

Jednym z głównych tematów środowej sesji Rady Miasta Krakowa będą zmiany w organizacji ruchu wprowadzone na krakowskich ulicach. Są już trzy projekty rezolucji wzywające prezydenta do cofnięcia decyzji o zmianach i powrotu do poprzednich rozwiązań.

Zmiany organizacji ruchu na ulicach Krakowa budzą ogromne kontrowersje. Najbardziej niezadowoleni z wprowadzonych zmian zbierają podpisy pod petycją w sprawie odwołania Łukasza Franka ze stanowiska dyrektora Transportu Publicznego. Sprawą postanowili się zająć się radni – w środę 10 czerwca odbędzie się debata na ten temat. Zapowiada się, że będzie gorąco.

UWAGA! Planujemy transmisję z obrad na naszym profilu na Facebooku. Początek – po godz. 10 (środa 10 czerwca)

Ale wszystko wskazuje na to, że nie skończy się tylko na krytyce wprowadzonych zmian. Radni przygotowali trzy rezolucje wzywające prezydenta do cofnięcia decyzja o zmianach.

Przywrócić priorytet dla komunikacji

W pierwszej radni zamierzają wezwać prezydenta do przywrócenia priorytetu dla transportu publicznego. Według autorów tego projektu, wprowadzone zmiany w organizacji ruchu (np. zajęcia na ul. Grzegórzeckiej pasa ruchu dla samochodów dla rowerów i wpuszczenie aut na torowisko tramwajowe) nie sprzyjają powrotowi krakowian do korzystania z tramwajów i autobusów. A przedłużanie się stanu małej liczby pasażerów może doprowadzić do podwyżki cen biletów. Dlatego radni chcą, by zrezygnowano z rozwiązań niosących negatywne skutki dla komunikacji miejskiej.

Dwa kierunki na 3 Maja – wykluczone

W drugiej rezolucji radni będą domagać się przywrócenia ruchu jednokierunkowego na al. 3 Maja. Jak twierdzą inicjatorzy tego projektu, ruch dwukierunkowy na tej ulicy (od stadionu Wisły do ul. Piastowskiej) miał być wprowadzony tymczasowo, na czas remontu ul. Królewskiej. Pozostawienie ruchu dwukierunkowego trzy raz negatywnie zaopiniowały dwie rady dzielnic, oprotestowali to także mieszkańcy, a mimo to ruch dwukierunkowy pozostał. Radni argumentują też, że praktycznie wszyscy kierowcy stosują się do poprzedniej organizacji ruchu, więc tą nową można cofnąć.

Nie dla zmian w Nowej Hucie

Trzeci projekt dotyczy przede wszystkich zmian na ulicach Nowej Huty. Tam w ramach poprawy bezpieczeństwa ulice Andersa i Mikołajczyka zawężono do jednego pasa ruchu w każdym kierunku ze względu na bezpieczeństwo pieszych (dochodziło tam do wypadków śmiertelnych). Ale według radnych zmiany spowodowały korki, a kierowcy szukają objazdów przez wąskie uliczki osiedlowe, gdzie także stwarzają zagrożenie dla pieszych. Dlatego uważają, że należy przywrócić dwa pasy ruchu dla samochodów i wypracować inne rozwiązania służące poprawie bezpieczeństwa na nowohuckich ulicach.

GS

Uwaga kierowcy! Instrukcja jazdy Dietla i Grzegórzecką. Na tej ostatniej – po torowisku tramwajowym!

Zobacz także