3 tysiące zgłoszeń, 110 filmów i trzy konkursy. W Krakowie zaczyna się duży festiwal

We wtorek startuje 31. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima. Większość wydarzeń odbędzie się w auli krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, ale także w kinach Agrafka, Paradox, w Studio Multilab Krakowskiego Parku Technologicznego oraz w Aptece Designu.

Spośród prawie 3 tysięcy nadesłanych zgłoszeń, do sekcji konkursowych zakwalifikowano łącznie 110 filmów. Będzie je można zobaczyć w trzech konkursach: najlepsze krótkometrażowe filmy fabularne i dokumentalne ze szkół filmowych całego świata przedstawi konkurs „Etiuda”, w międzynarodowym konkursie „Anima” zobaczymy najciekawsze animacje profesjonalne, studenckie i niezależne, a w konkursie „Anima.pl” zmierzą się rodzime, krótkometrażowe filmy animowane. Pokazy konkursowe odbędą się w salach kinowych oraz na VOD.

W trakcie tegorocznej edycji festiwalu będzie można osobiście spotkać wspaniałych artystów. Trzykrotnie nominowany do Oscara reżyser i producent Peter Lord, założyciel legendarnej, brytyjskiej wytwórni Aardman, z której pochodzą tak kultowe postaci jak „Wallace i Gromit” czy „Baranek Shaun”, poprowadzi masterclass pt. „Tworzenie magii animacji poklatkowej” i zaprezentuje swój pełnometrażowy film „Piraci!”. Zdobywczyni Złotego Niedźwiedzia festiwalu Berlinale, Kryształu Annecy oraz nominacji do Oscara, czeska animatorka Michaela Pavlátová wyróżniona zostanie doroczną nagrodą dla wybitnego artysty i pedagoga, a więc filmowca łączącego pracę twórczą z działalnością pedagogiczną. Artystka przedstawi retrospektywę swoich animacji, a także dokonania filmowe swych uczniów.

W ramach cyklu „Autoportrety twórców animacji” swój warsztat animatorski i metody pracy twórczej zaprezentują Szwedka Niki Lindroth von Bahr, nagrodzona m.in. kryształem dla najlepszej animacji krótkometrażowej festiwalu Annecy 2017, a także niemiecki twórca Volker Schlecht, którego ostatni film animowany „The Waiting” odwiedził zarówno Berlinale jak i Cannes. Artyści przedstawią także swoje wystawy: Volker zaprezentuje szkice i rysunki powstałe przy okazji produkcji filmów, natomiast Niki niezwykle kunsztowne makiety, przedstawiające jej zwierzęco-ludzkich bohaterów oraz otaczające ich, precyzyjne scenografie.

Jak zawsze, w trakcie festiwalu będzie można zobaczyć najnowsze, pełnometrażowe filmy animowane, nieobecne jeszcze w polskiej dystrybucji kinowej. Festiwal rozpocznie pokaz tegorocznego łotewskiego kandydata do Oscara – animacji „Flow” Gintsa Zilbalodisa. To film opowiadający o potrzebie współpracy w grupie przypadkiem połączonych ze sobą bohaterów: w świecie zalanym przez wielką powódź, na pokładzie łodzi dryfują wspólnie kot, ptak, lemur, labrador, i… kapibara.

„Niebieski pelikan” opowiada o trzech młodych Węgrach, którzy w latach 90. przy użyciu niebieskiego atramentu fałszują międzynarodowe bilety kolejowe, dając całemu pokoleniu możliwość podróżowania i poznawania świata.

„Zmiany Adama” to historia osobliwego piętnastolatka, którego ciało przemienia się pod wpływem kpin i negatywnych komentarzy otaczających go osób. Bohater musi nauczyć się godzić wiele aspektów nastoletniego życia, które bywa trudne, ale i piękne.

„Rock Bottom” z kolei w formie długiego, onirycznego teledysku, przedstawia poruszającą historię miłosną młodej pary artystów, a jednocześnie stanowi uniwersalną opowieść o wielkiej sile sztuki i muzyki, opartą na życiu brytyjskiego muzyka Roberta Wyatta, znanego z takich zespołów jak Soft Machine, The Wilde Flowers czy ze współpracy z Jimim Hendrixem. Za produkcję współodpowiedzialne było gdańskie studio GS Animation.

W ramach stałego cyklu prezentacji europejskich dokonań filmowych będziemy mogli w tym roku obejrzeć pokaz najlepszych animacji z festiwalu Trickfilm w Stuttgarcie, a tradycyjną festiwalową dziesiątkę przygotował w tym roku festiwal ANIMEST z Bukaresztu, dzięki czemu będzie można poznać 10 najlepszych animacji rumuńskich w wyborze dyrektora festiwalu, Mihaia Mitricy.

Rozbudowany blok wydarzeń branżowych pod szyldem Creative Lab E&A obejmować będzie serię warsztatów, seminariów, spotkań i wystaw. W strefie wirtualnej rzeczywistości będzie można zanurzyć się w życie mieszkańców krakowskiego Kazimierza zmagającego się z natłokiem turystów („Untershlak – Solids” autorstwa duetu Memorymorph), powalczyć z cyfrowym przebodźcowaniem („Mind’s Mirage: The Spectrum of Thought” Aleksandry Rodobolskiej-Dudek) czy poznać historię mieszkańców kamienicy czynszowej („The Tenement House” Wioli Sowy). Prezentowany będzie także wielokrotnie nagradzany projekt „Z Rynku Głównego” Brazylijczyka Pedro Harresa, którego autor poprowadzi też masterclass opisujący specyfikę tworzenia animacji dla interaktywnej rzeczywistości wirtualnej. Wątpliwości związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesie twórczym poruszy Grzegorz Wacławek w ramach seminarium „Koniec indywidualności: Jak AI homogenizuje sztukę i animację?”

Niezwykle ciekawe seminarium „Immersyjna rzeczywistość: droga ku leczeniu poprzez sztukę i technologię” poprowadzi projektantka gier i wirtualnej rzeczywistości, a równocześnie psycholożka Iwona Pomianowska, a będzie ono dotyczyć wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w procesach leczenia i terapii. Festiwal nie zapomina o osobach nieuprzywilejowanych: już w 2010 roku organizował pierwsze w Krakowie pokazy filmów z audiodeskrypcją i kontynuuje tę działalność do dziś. Dzięki pokazom pod hasłem „Obrazy słowem malowane” osoby niedowidzące będą mogły zapoznać się z filmami nagrodzonymi podczas poprzedniej edycji Etiudy&Animy.

Zielona Etiuda&Anima, sekcja poświęcona tematyce ekologicznej, zaprezentuje w tym roku film „FREM”: wyjątkowy, eksperymentalny dokument Viery Čákanyovej, będący futurystycznym portretem jednego z najpiękniejszych i najbardziej ekstremalnych krajobrazów na świecie – Wyspy Króla Jerzego u wybrzeży Antarktydy.

Festiwalowi goście poprowadzą także kilka atrakcyjnych warsztatów: warsztat krytyki animacji (uznana krytyk animacji Nancy Denney-Phelps), scenariuszowy (Alicja Witkowska, Magdalena Wleklik), kolor korekcji (współpracowniczka Wima Wendersa Kinga Górak) oraz animacji przedmiotowej (Niki Lindroth von Bahr). A ponadto: promocje książek na temat animacji, Talent Market dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych i filmowych, strefa Case studies prezentująca kolejne etapy powstawania filmów oraz strefa Work in progress poświęcona najciekawszym projektom będącym w fazie realizacji.

Szczegółowy program dostępny jest TUTAJ.

Michał Lop

Bunkier Sztuki chce mieć swoje jubileuszowe logo. Wyznaczono nagrodę

 

Najnowsze

Co w Krakowie