Ależ odmiana! Oto nowe wagony PKP. Pojadą m.in. z Krakowa

To będzie rewolucja na polskich torach. Już niedługo z krakowskiego Dworca Głównego pojedziemy nowymi wagonami m. in. do Wiednia czy Wrocławia. PKP Intercity ogłosiło  właśnie przetarg na zakup co najmniej 300 nowych wagonów. Pierwsze będą gotowe w 2025 roku.

To jeden z największych przetargów w historii PKP Intercity – na dostawę aż 300 nowych wagonów wraz z przeglądem i dopuszczeniem na zagraniczne sieci kolejowe. Jak zapowiadają kolejarze mają one wprowadzić nowy standard designu i zwiększyć komfort podróżowania

Przetarg obejmuje zakup wagonów bardzo różnego typu. Będą wśród nich zarówno wagony przedziałowe, jak i bezprzedziałowe. Miejsca w pierwszej klasie mają zyskać nowy, spójny wygląd. Wagony restauracyjne zaplanowano z bardziej kameralnym, klimatycznym wnętrzem. Zupełną nowością będzie połączenie części pasażerskiej z przestrzenią przeznaczoną do zabawy dla najmłodszych dzieci.

– Nowe wagony spełnią oczekiwania różnych grup pasażerów – tych podróżujących z dziećmi, w pojedynkę czy z rowerem. Naszym celem jest tabor przystępny, komfortowy i przyjazny użytkownikowi. Temu służą nasze ambitne plany inwestycji w nowoczesny tabor. Tworząc strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wskazaliśmy potrzeby taborowe, które teraz są wypełniane – mów Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity

Wagony zyskają nową kolorystykę. Na bardziej nastrojowe zmieni się oświetlenie ich wnętrz. Pasażerowie będą mogli korzystać m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Będzie dodatkowa przestrzeń na bagaż pod fotelami. Wykonawca będzie musiał zapewnić klimatyzację i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Bezpieczeństwo zwiększy monitoring wizyjny i system wykrywania pożaru.

fot. PKP Intercity 

Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h. PKP Intercity oczekuje rozpoczęcia ich dostaw w 2025 roku. Nowe pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy:

Warszawa – Poznań – Berlin;
Warszawa – Poznań – Szczecin;
Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń;
Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin;
Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin;
Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga;
Kraków/Wrocław – Bohumin – Wiedeń.

(JS)

1 KOMENTARZ

Najnowsze

Co w Krakowie