Kraków nie kupi tureckich tramwajów. Unieważniono przetarg na dostawę 90 nowych tramwajów

Miejski przewoźnik unieważnił przetarg na dostawę 90 nowych tramwajów. O zamówienie w przetargach rywalizowały dwie firmy Konsorcjum Stadler Polska i Stadler Środa oraz turecka firma Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat.

MPK już w 2022 roku rozpoczął wstępne konsultacje rynkowe z producentami przed planowanym zakupem. Rok później, w grudniu 2023 krakowski przewoźnik ogłosił trzy przetargi. 

Zamówienie obejmowało trzy rodzaje wagonów: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 m, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32–34 m oraz do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42–45 m. W maksymalnej wersji byłoby to  90 nowych tramwajów.

Jak informuje MPK zaproponowane oferty przekraczały zaplanowany budżet, a także w części nie spełniały wymogów formalno-merytorycznych.

Na dostawę maksymalnie 30 wozów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów. Wpłynęły dwie oferty. Turecka firma Bozankaya wyceniła zamówienie na 449,269 mln zł, w tym 565 tys. zł za pakiet materiałów eksploatacyjnych. Cena jednostkowa za pojazd Bozankaya 3-modułowy to 12,160 mln zł netto. Stadler wycenił zlecenie na 674,602 mln zł brutto, w tym 8,520 mln zł za pakiet materiałów eksploatacyjnych. Cena jednostkowa za pojazd Tango Lajkonik III to 18,051 mln zł netto. Budżet został określony na 369,3 mln zł.

Kolejne postępowanie dotyczyło maksymalnie 30 wozów dwukierunkowych o długości 32-34 m. Bozankaya wyceniła zlecenie na 463,697 mln zł brutto, w tym 565 tys. zł za pakiet części. Cena jednostkowa tramwaju Bozankaya 3-modułowy to 12,551 mln zł netto. Stadler złożył ofertę na kwotę 764,137 mln zł brutto, w tym 8,647 mln zł za pakiet części. Cena jednostkowa wagonu Tango Lajkonik IV to 20,474 mln zł netto. Budżet został określony na 443,1 mln zł.

Przedmiotem kolejnego zamówienia była dostawa maksymalnie 30 tramwajów wieloczłonowych o długości 42-45 m. W tej części wystartowała jedynie Bozankaya z ofertą na kwotę 603,179 mln zł brutto, w tym 565 tys. zł za pakiet materiałów eksploatacyjnych. Cena jednostkowa wagonu Bozankaya 4-modułowy to 16,331 mln zł netto. Budżet wynosi 553,8 mln zł.

 – MPK S.A. w Krakowie unieważniło przetarg na dostawę 90 nowych tramwajów. Nowy przetarg planujemy ogłosić jeszcze w tym miesiącu. O zamówienie w przetargach rywalizowały dwie firmy Konsorcjum Stadler Polska i Stadler Środa oraz Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat SA. Kryterium wyboru była nie tylko cena, ale także warunki techniczne. Zaproponowane oferty przekraczały zaplanowany budżet, a także w części nie spełniały wymogów formalno-merytorycznych – przekazał miejski przewoźnik. Jednocześnie MPK zapowiedział, że „nowy przetarg planuje ogłosić jeszcze w tym miesiącu”.

MPK planowało, że po dostawie nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Więcej o tym pisaliśmy tutaj:

W 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie będą niskopodłogowe

 

 

 

Najnowsze

Co w Krakowie