Wkrótce powstanie trzeci pas autostrady A4 między Balicami, a zjazdem na Zakopane. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził dziś program inwestycyjny dla rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa na odcinku od Balic do ul. Kąpielowej. W przyszłym roku ruszą przygotowania do tej inwestycji, budowa mogłaby się rozpocząć w 2027 roku, a poszerzona autostrada będzie gotowa za kolejne dwa lata.
Korzystający z autostradowej obwodnicy Krakowa często muszą stać w korkach. Fragment między lotniskiem w Balicach a zjazdem na Zakopane nie jest w stanie przyjąć takiego natężenia ruchu, jaki jest na tym odcinku autostrady A4 w godzinach szczytu. Dodatkową blokadę stanowi wąski zjazd na Zakopane – samochody czekające na zjazd tamują ruch w kierunku Tarnowa.
Pierwszy krok w kierunku upłynnienia ruchu na autostradzie A4 w Krakowie został zrobiony pod koniec ubiegłego roku. Wówczas została podpisana umowa na zaprojektowanie rozbudowy i jej wykonanie na krótkim odcinku między zjazdem na ul. Zakopiańską a ul. Kąpielową. Dla tego fragmentu została właśnie wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, która pozwala na wykonanie projektów budowlanych i podjęcie starań o pozwolenie na budowę. Budowa niespełna jednego kilometra trzeciego pasa ma kosztować blisko 15 mln złotych.
Ale dużo ważniejsza jest decyzja ministra infrastruktury zatwierdzająca program inwestycyjny dla trzeciego pasa autostradowej obwodnicy Krakowa od lotniska w Balicach do zjazdu na Zakopane. Dopiero poszerzenie autostrady A4 na tym przebiegu powinno przynieść znaczącą poprawę płynności ruchu. Decyzja ministra Andrzeja Adamczyka to początek działań – daje gwarancje finansowe i pozwala rozpocząć przygotowania, wykonywać analiz i opracowywać projekty. Na samą budowę, a tym bardziej możliwość przejazdu całą obwodnicą autostradową Krakowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku trzeba jeszcze poczekać kilka lat.
Samo poszerzenie autostrady A4 w Krakowie to jednak za mało. Konieczna jest jeszcze gruntowna przebudowa autostradowego węzła Kraków – Południe, czyli samego zjazdu na Zakopane. Dokumentacja dla rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i drogi krajowej nr 7 (zakopianki) będzie gotowa do 2024 roku. Kolejne dwa lata zajmą roboty budowlane i wtedy łatwiej będzie wyjechać z Krakowa w kierunku Zakopanego. I jeszcze trzeba przebudować samą ulicę Zakopiańską od zjazdu z autostrady do granic miasta. To trzy warianty tej rozbudowy.
WARIANT 1
- Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie ronda turbinowego. - Umiejscowienie pomiędzy dodatkowymi jezdniami miejsca do zawracania. - Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako jednokierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/ Ważewskiego z DK7. - Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie wschodniej. - Skrzyżowanie ul. Ważewskiego na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie zachodniej. - Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom „+1” po stronie zewnętrznej, natomiast na poziom „0” od wewnątrz pomiędzy nimi.
W ramach rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa planowane są:
• dobudowa trzeciego pasa ruchu dla każdej jezdni,
• przebudowa 29 obiektów inżynieryjnych: 7 mostów i 22 wiaduktów,
• rozbudowa 2 węzłów i przebudowa 3 węzłów (m.in. pasy wyłączenia i włączenia, łącznice),
• wykonanie urządzeń ochrony środowiska,
• budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych kat. II (pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Skawina),
• budowa dróg dojazdowych,
• przebudowa i budowa urządzeń infrastruktury technicznej,
• wykonanie elementów wyposażenia drogi: barier, oznakowania, systemu zarządzania ruchem.
Kalendarium
• styczeń 2022 r. – planowane jest wszczęcie postępowania przetargowego na dokumentację projektową,
• 2027 -2029 – realizacja.
– Autostrada A4 pełni bardzo ważną funkcję dla Małopolski, a jednocześnie stanowi południową obwodnicę dla Krakowa. Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość. Rozbudowa A4 na odcinku, na którym kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jest niezbędna, podobnie jak całego ciągu od polsko-niemieckiej granicy do Tarnowa – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Oprócz poszerzenia obydwu jezdni autostrady A4 do trzech pasów rozbudowane zostaną także węzły Kraków Balice i Kraków Skawina. Ze względu na brak rezerwy pod dobudowę trzeciego pasa dla istniejących obiektów inżynierskich, zaplanowano budowę nowych obiektów wraz z rozbiórką już istniejących.
(GEG)