Bulwary wiślane. Niby drobne zmiany, ale to wielka metamorfoza [wizualizacje]. I dość kosztowna

Musisz przeczytać

Oddzielenie ścieżki rowerowej od chodnika dla pieszych pasem zieleni, więcej ławek, nowe miejsca odpoczynku, rabaty bylinowe, plac zabaw, nawet sad owocowy z hamakami – to najważniejsze zmiany, jakie Zarząd Zieleni Miejskiej proponuje dla bulwarów wiślanych. Koszty – ok. 2,5 mln złotych za każdy hektar bulwarów. Całość to 17 ha, więc koszt całkowity to ponad 40 mln złotych.

Zarząd Zieleni Miejski przedstawił we wtorek, 9 lutego 2021, projekty i wizualizacje odnowionych bulwarów wiślanych. Chodzi o północną stronę brzegu Wisły od ujścia Rudawy do mostu Kotlarskiego. To pierwszy etap zagospodarowania brzegów Wisły w Krakowie. Ich przebudowa może ruszyć pod koniec 2022 lub na początku 2023 roku. Wcześniej musi być jeszcze uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego dla bulwarów. Przedstawione wizualizacje to na razie koncepcja, która może się jeszcze zmienić. Podcza rozpoczętych właśnie konsultacji można zgłaszać swoje uwagi i propozycje.

– Stanęliśmy przed dużym wyzwaniem – odnowienia bulwarów wiślanych, to nie są rewolucyjne zmiany – mówiła podczas prezentacji projektu nowych bulwarów wiślanych Katarzy Opałka z zespołu projektującego przestrzeń publiczną w Krakowie w ZZM. – Bulwary są wizytówką nie tylko Krakowa, ale i Polski, a dla mieszkańców miejscem odpoczynku. Nie chcielibyśmy znacząco ich przebudowywać, chcielibyśmy dostosować je do funkcji komunikacyjnych, zrobić nową nawierzchnię, postawić nową małą architekturę, uporządkować infrastrukturę – tłumaczyła.

Tak się zmienią bulwary wiślane w Krakowie

Tak się zmienią bulwary wiślane w Krakowie

(fot. z prezentacji ZZM)

Ale projekty ZZM pokazują jednak, że bulwary przejdą wielką metamorfozę. Najważniejsza zmiana to oddzielenie pasem zieleni ruchu pieszych i rowerzystów. Dziś jedna ścieżka, z wymalowanym pasem oddzielającym, powoduje niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów – np. piesi muszą przechodzić przez ścieżkę dla rowerów, by usiąść na ławce.

Po zmianach będzie osobna ścieżka rowerowa, oddzielona pasem zieleni od chodnika dla pieszych. w pasie zieleni staną ławki, do których dojście będzie od strony trasy dla pieszych. Dziś ścieżka rowerowe ma 2,5 metra szerokości, chodnik 4 m. I tak też pozostanie po zmianach, choć w niektórych miejscach jest zbyt wąsko, by te szerokości utrzymać.

Cała nawierzchnia wymaga naprawy, miejscami jest niedostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych czy wózków dziecięcych (np. stara kostka). W niektórych miejscach górnych bulwarów drzewa wyrastają z asfaltu. Tam pojawi się nowa nawierzchnia, która nie zniszczy korzeni drzew.

W kilku miejscach pojawią się barierki oddzielające ławki widokowe od Wisły. Pojawi się kilka miejsc do odpoczynku, a nawet plac zabaw. Przy kościele na Skałce też będą zmiany, ale sama polana widokowa na Skałkę zostanie utrzymana jako teren otwarty. Mini sad owocowy wyrośnie w rejonie planowanej kładki na Ludwinów, tam też pojawią się hamaki. Część schodów zostanie zamieniona w miejsca do siedzenia.

Zniknie parking dla samochodów w rejonie kładki Bernatka – tam pojawi się dużo zieleni.

Nie ma jeszcze decyzji, co zrobić z pomieszczeniami w murach ochronnych, oddzielających bulwary dolne od górnych. Łukasz Pawlik, wicedyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej, zaznaczył, że rozważany jest pomysł wykonania tam toalet publicznych.

(GEG)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca