We wtorek ( 22 października) rano Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzy kładkę dla pieszych nad Zakopianką w Mogilanach. Będzie to druga tego rodzaju przeprawa w Mogilanach i trzecie przejście dla pieszych nad Zakopianką oddane do użytku w tym roku, po wiadukcie w Gaju oraz kładce w Głogoczowie.
Nowe przejście dla pieszych nad zakopianką powstało w południowej części Mogilan, obok przystanku autobusowego Włosań, łącząc ul. Żary i św. Rity.
Kadka powstała na trzech podporach – dwie są po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 40 m długości. Biegnie 6 m nad DK7. Wejścia na kładkę są dostępne za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji to 6,5 mln zł.
– Każdego dnia przejeżdża tędy ponad 52 tys. samochodów, więc kładka zdecydowanie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Od 2017 r. były w tym miejscu trzy wypadki z ich udziałem – mówi Kacper Michna z krakowskiej GDDKiA.
Po otwarciu kładki w środę i czwartek w jej rejonie przewidywane są utrudnienia drogowe związane z pracami porządkowymi polegającymi na demontażu barier, usunięciu pasów i pomalowaniu nowych znaków.
– W środę będziemy prowadzić prace na jezdni w kierunku Krakowa, a ruch będzie się wtedy odbywał jednym pasem. W czwartek roboty przeniosą się na jezdnię w kierunku Zakopanego i ruch również będzie poprowadzony jednym pasem – informuje krakowskich oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie budowy trzech takich przejść w Libertowie: koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą, obok przystanku autobusowego Góra Libertowska oraz przy skrzyżowaniu DK7 z ul. Rumianą i Przylesie. Obiekty te powstaną w ramach przebudowy Zakopianki w tej miejscowości. Inwestycja będzie realizowana do 2027 roku.
Obecnie trwają prace na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach, a częścią tej inwestycji jest budowa przejazdu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt powstaje w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Obydwa węzły GDDKiA planuje zrealizować do końca 2025 roku.