Turystka dopiero na krakowskim lotnisku zorientowała się, że ma w ręku unieważniony paszport, który otrzymała przy odbiorze nowego, podczas gdy ważny dokument pozostawiła w domu. Otrzymała paszport tymczasowy i mogła cieszyć się wymarzonymi wakacjami. To jedna z blisko pół tysiąca historii od momentu otwarcia Punktu Wydawania Paszportów Tymczasowych na lotnisku Balice.
Od 1 lipca na krakowskim lotnisku działa uruchomiono drugi w Polsce Punkt Wydawania Paszportów Tymczasowych. Do tej pory wydano tam już 437 dokumentów. Na dwóch stanowiskach dziennie obsługiwanych jest średnio 19 podróżnych.
– Wsłuchujemy się w głosy obywatelek i obywateli i jako administracja rządowa staramy się jak najlepiej sprostać ich oczekiwaniom. Punkt Wydawania Paszportów Tymczasowych na Lotnisku Kraków-Balice to odpowiedź na potrzeby podróżujących. To swego rodzaju „punkt pierwszej pomocy paszportowej”. Możliwość awaryjnego wyrobienia dokumentu podróży spotkała się z pozytywnym odbiorem naszych klientów i klientek. Liczby pokazują, że otwarcie tego punktu na krakowskim lotnisku miało sens i było słuszne. Prawie pół tysiąca osób, które skorzystało z tej możliwości, to prawie pół tysiąca uratowanych wyjazdów wakacyjnych – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Najczęściej o paszport tymczasowy na lotnisku ubiegają się osoby, które zorientowały się, że ich dokument stracił ważność lub okres jego ważności jest zbyt krótki do odbycia podróży do danego kraju. Uruchomienie Punktu pozwoliło jednak wielu osobom odbyć zagraniczną podróż.
– Działający od miesiąca Punkt Wydawania Paszportów Tymczasowych w terminalu pasażerskim spotkał się z dużym zainteresowaniem podróżnych krakowskiego lotniska. Świadczy o tym m.in. liczba zapytań kierowanych do Call Centre oraz punktów informacji Kraków Airport. Pasażerowie, którzy skorzystali z tej usługi, bardzo wysoko oceniają zarówno jakość, jak również sprawność obsługi przez pracowników Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie. Serdecznie dziękuję Panu wojewodzie małopolskiemu Krzysztofowi Janowi Klęczarowi za realizację tego tak ważnego dla naszych pasażerów przedsięwzięcia – mówi prezes zarządu Kraków Airport Łukasz Strutyński.
Paszporty tymczasowe wydawane są na okres od 1 do 365 dni. Na lotnisku wydano mniej więcej po równo dokumentów krótkookresowych – np. na 2 tygodnie, jak i tych z dłuższym terminem ważności, który uwzględnia wymaganą minimalną ważność dokumentu podróży w kraju destynacji. Większa część wniosków o wydanie paszportu tymczasowego dotyczyła dzieci.
Jak dotąd tylko w trzech przypadkach pracownicy poinformowali klientów o braku podstaw do wydania paszportu tymczasowego. W dwóch sytuacjach odmówiono wydania paszportu dziecku, które nigdy wcześniej nie posiadało polskiego dokumentu tożsamości z numerem PESEL. W drugim przypadku z wnioskiem o wydanie paszportu tymczasowego zgłosili się klienci, którzy wprawdzie mieli ważne bilety, ale na autokar zamiast biletów lotniczych.
O paszport tymczasowy może starać się wyłącznie osoba będąca polskim obywatelem, która dysponuje ważnym biletem lotniczym oraz: przed wylotem utraciła lub zapomniała zabrać ze sobą dokument tożsamości uprawniający do wejścia na pokład samolotu, przed wylotem zorientowała się, że posiadany dokument tożsamości utracił ważność lub okres jego ważności jest zbyt krótki do odbycia podróży do danego kraju.
– Pamiętajmy, że o paszport na lotnisku należy wystąpić nie wcześniej niż dwa dni robocze przed planowaną podróżą. Natomiast jeśli na 48h przed wylotem zorientujemy się, że nasz dokument stracił ważność, to niezależnie od skorzystania z Punktu Wydawania Paszportów Tymczasowych musimy złożyć w wybranym punkcie paszportowym wniosek o wydanie paszportu biometrycznego – przypomina wojewoda Krzysztof Jan Klęczar.