Firma Primost Południe zaprojektuje i wybuduje kładkę dla pieszych nad zakopianką w Mogilanach. To druga kładka nad ruchliwą drogą krajową nr 7 w tej miejscowości. Koszty jej b udowy przekroczą 6,5 mln złotych.
– Zgodnie z podpisaną umową wykonawca na zaprojektowanie kładki i uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację (ZRID) ma 15 miesięcy od dnia podpisania umowy. Budowa powinna się zakończyć w listopadzie 2024 roku – informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kładka finansowane jest z Krajowego Funduszu Drogowego, Programu Bezpieczna Infrastruktura Drogowa na lata 2021 – 2024.
– Wzrost bezpieczeństwa pieszych jest podstawowym zadaniem bezkolizyjnego przejścia nad bardzo ruchliwą DK7 nazywaną popularnie zakopianką, które powstanie w Mogilanach. Z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, wykonanego w latach 2020/2021 wynika, że na odcinku od Krakowa do Mogilan jeździ średnio na dobę prawie 57,5 tys. pojazdów – podaje Iwona Mikrut. – To połączony ruch tranzytowy z lokalnym, ponieważ ta podkrakowska miejscowość od lat niezmiennie cieszy się zainteresowaniem mieszkańców stolicy Małopolski. Przenoszą się oni pod miasto, ale pracują i uczą się nadal w Krakowie, stąd natężenie ruchu stale wzrasta i pilna potrzeba budowy kładki. Zlokalizowana zostanie w miejscu dojścia do przestanków komunikacji zbiorowej – dodaje przedstawicielka GDDKiA. Ważna jest dostępność nowego obiektu dla każdego stąd konieczność wyposażenia kładki w windy. Dzięki temu rozwiązaniu będą z niej mogli korzystać rodzice z małymi dziećmi i osoby niepełnosprawne. Powstanie też oświetlenia kładki i dojść do niej oraz monitoring.

Istniejące kładki na odcinku Kraków – Myślenice
Wzrastający ruch na DK7 i wzrost liczby mieszkańców w miejscowościach położonych na południe od Krakowa wymusił budowę kładek dla pieszych. Pierwsza z nich powstała w Mogilanach, w 2009 r. Następne powstawały kilka lat później i zostały oddane do użytkowania:
·Jawornik I (w km 692+200) – w 2015 r.
·Gaj (w km 677+480) – w 2015 r.
·Jawornik II (w km 691+220) – w 2017 r.
·Głogoczów I (w km 684+720) – w 2017 r.
·Głogoczów II (w km 685+650) – w 2017 r.
(GS)