Dziś kierowcy jeżdżą już wszystkimi pasami mostu Dębnickiego. Od rana sytuacja wygląda optymistycznie. Przez ostatnie miesiące kierowcy starali się omijać to miejsce szerokim łukiem, ale mimo to tworzyły się tam ogromne korki. W czwartek rano się to jednak zmieniło.
– Jest czwartek, 30 listopada. Most Dębnicki w pełni otwarty dla kierowców, pieszych i rowerzystów. Od godz. 2 w nocy można przejechać dwoma pasami ruchu w każdą ze stron” – przekazał wiceprezydent miasta Andrzej Kulig.
Z kolei miasto o godz. 7 pochwaliło się, że po moście jeździ się płynnie. – Korki przynajmniej na ten moment zniknęły. Miłego czwartku! – napisano na oficjalnym profilu krakowskiego magistratu.
Z biegiem czasu zaczęły się jednak tworzyć delikatne zatory, ale przejazd cały czas jest płynny. Czyli sytuacja absolutnie bez porównania z ostatnimi miesiącami.
Od lipca jedna z najważniejszych przepraw w centrum miasta jest w remoncie. Kierowcy mogą tylko z jednego pasa w każdym kierunku ruchu. Zwężenie tuż przed mostem sprawia, że na Alejach Trzech Wieszczów tworzą się korki. Tymczasem termin zakończenia prac otwarcia przeprawy był już kilkakrotnie przesuwany. Ostatnio powodem była deszczowa pogoda, za co oberwało sie urzędnikom z Zarządu Dróg Miasta Krakowa .
Prace na moście Dębnickim ruszyły w lipcu br. Realizowano je połówkowo, cały czas utrzymując przejezdność w obu kierunkach. Poprawiono stan techniczny obiektu, w obrębie płyty pomostowej. Wymieniono zarówno nawierzchnię asfaltową jezdni, jaki i nawierzchnię kap chodnikowych z żywic. Wykonano nową izolację płyty pomostowej, która została poprzedzona niezbędnymi naprawami jej żelbetowej konstrukcji. Wymieniono elementy odwodnienia i dylatacje nad przyczółkami, bariery energochłonne, oświetlenie oraz krawężniki. Podniesiono balustrady i zabezpieczono je przed korozją. Wpusty (studzienki) odprowadzające wodę z mostu przeprojektowane zostały tak, żeby nie najeżdżały na nie pojazdy, dzięki temu zwiększy się komfort przejazdu.
Zadbano również o przestrzeń podmostową, na długości bulwarów. Tu jeszcze trwa proces zabezpieczania dźwigarów przed korozją oraz poprawiane są elementy odprowadzające wodę z mostu. Koszt prac na moście Dębnickim to ok. 6,8 mln zł.
Jan Krol