Północna obwodnica Krakowa. Postęp prac (ZDJĘCIA)

Trwa budowa północnej obwodnicy Krakowa. Trasao długości około 12,5 km połączy węzeł Modlnica na granicy Krakowa z węzłem Kraków Mistrzejowice. Pod koniec minionych wakacji GDDKiA zapowiedziała, że kierowcy pojadą nowym odcinkiem krakowskiego „ringu” już we wrześniu 2024 r. Czy to się uda? Znamy stopień zaawansowania prac budowlanych.

Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice.

Powstanie w sumie 27 obiektów mostowych (wiadukty, mosty, przepusty). To nie wszystko, zostaną tu wybudowane dwa tunele o długości 496 i 653 m. W budowie jest w sumie około czterech kilometrów murów oporowych i cztery węzły drogowe (jeden jest tylko rozbudowywany). To w sumie 30 obiektów inżynierskich. 7 wiaduktów, 1 most, 2 tunele, 12 wiaduktów nad S52, 3 wiadukty nad Trasą Wolbromską, 1 wiadukt nad ścieżką pieszo-rowerową (węzeł Zielonki) i 3 mosty na drogach dojazdowych.

fot. GDDKiA w Krakowie 

GDDKiA przekazała, że gotowe są konstrukcje 25 z 27 obiektów naziemnych (mostów, wiaduktów i estakad). Najdłuższa estakada biegnie nad potokiem Sudół Dominikański i ma od 565 do 569 m – jezdnia prowadząca w kierunku Nowej Huty jest o 4 m krótsza od łuku w kierunku Modlnicy. Gotowy jest też tunel w Dziekanowicach (496 m), gdzie w wakacje 2023 r. została ułożona betonowa nawierzchnia. 16 stycznia 2024 r. przekopany został dłuższy z tuneli, umożliwiający poprowadzenie północnej obwodnicy Krakowa pod Zielonkami.

Północna Obwodnica Krakowa. Dzisiaj w samo południe przebicie 653-metrowego tunelu pod Zielonkami

Patrycja Bliska 

 

Najnowsze

Co w Krakowie