Protesty na budowie Tramwaj do Mistrzejowic. Wykonawca spółka Gülermak: „Prace będą kontynuowane”

W poniedziałek rano rozpoczął się kolejny protest przeciwko wycince drzew przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic. Tym razem przybrał on znacznie poważniejszy charakter niż poprzednie protesty, bowiem kilku protestujących przywiązało się łańcuchami do koparek. Wykonawca inwestycji, spółka Gülermak nie zamierza wstrzymać prac oraz wycinki drzew. 

Protest w rejonie ul. Młyńskiej zorganizowała organizacja Extinction Rebellion Kraków wraz z protestującymi do tej pory mieszkańcami. W poniedziałek rano przy rondzie Polsadu kilka osób przypięło się do sprzętu budowlanego. Jeden z protestujących wszedł nawet na drzewo. W ten sposób protestują przeciwko zaplanowanej wycince ponad 1000 drzew. 

Po tym jak zaczęły się nowe protesty poprosiliśmy wykonawcę linii tramwajowej o komentarz. Spółka Gülermak wskazuje , że podstawą prowadzonych robót jest decyzja ZRID wraz z rygorem natychmiastowej wykonalności wydana 9 maja 2023 r. przez Prezydenta Miasta Krakowa.

 – Prace przygotowawcze związane z przebudową infrastruktury technicznej oraz budową linii tramwajowej, polegające na m.in. wycince drzew na obszarach kolidujących z nowymi trasami tej infrastruktury, rozpoczęły się po potwierdzeniu możliwości ich realizacji przez Podmiot Publiczny (Miasto) i będą kontynuowane zgodnie z umową – informuje redakcje KRKNews.pl wykonawca.

Przypomnijmy. Ścinanie drzew w rejonie ulic Meissnera i Młyńskiej rozpoczęło się w ubiegłym tygodniu. Od tego czasu mieszkańcy niemal codziennie przychodzą tam protestować. Mieszkańcy mają również pretensje do urzędu miasta za nieuwzględnienie ich propozycji w konsultacjach społecznych. Rozpoczęli też zbiórkę podpisów poparcia dla obywatelskiej uchwały – nie zgadzają się w niej na budowę szybkiego tramwaju przez ich dzielnicę.

Kilkunastometrowe drzewa pod topór. Rozpoczęła się budowa linii tramwaju do Mistrzejowic

Ostatnio temat wycinki drzew poruszono na sesji Rady Miasta Krakowa  Prezydent Jacek Majchrowski podczas sesji mówił, że wszystkie postulaty mieszkańców zostaną uwzględnione. Zapewnił jednocześnie, że każde drzewo, które ma być usunięte, zostanie wycięte przy udziale dendrologa. – Z każdej wycinki będzie robiony protokół – mówił podczas środowej sesji  prezydent. Jacek Majchrowski  ostrzegał, że wycofanie się z inwestycji spowoduje konieczność wypłaty odszkodowania już wybranemu wykonawcy budowy linii tramwajowej. Podkreślał ponadto, że nie zrealizowanie tej inwestycji odetnie spory rejon Krakowa od szybkiej komunikacji miejskiej

Radni za kontynuowaniem budowy tramwaju do Mistrzejowic. Porażka Łukasza Maślony w głosowaniu

Budowa nowej linii tramwajowej jest realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, z zaangażowaniem wielu partnerów finansujących, m.in.: PFR Funduszu Inwestycji Samorządowych, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Banku PKO SA.

Koszt budowy trasy tramwajowej do Mistrzejowic to ok. 2 mld zł.

Jarek Strzeboński 

2 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie