Czy stare diesle nie wjadą do centrum Krakowa? Z projektu nowego programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego wynika, że do tego dojdzie za kilka lat, już w roku 2026. Kiedy wokół tej informacji rozpętała się burza, władze województwa, które odpowiadają za przygotowanie tego programu, chciały zdementować mity dotyczące tego, czy stare diesle rzeczywiście nie będą mogły jeździć po ulicach Krakowa. I potwierdziły te informacje.
W środę, 2 września małopolski sejmik przyjmie nowy program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego. Jednym z jego elementów będzie wprowadzenie w Krakowie stref czystego transportu. Nie wjadą do nich stare samochody z silnikiem diesla.
Na wtorkowej konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim przedstawiono dziennikarzom „Fakty i mity o nowym Programie Ochrony Powietrza dla Województwa Małopolskiego”. Jednym z mitów, z którym „rozprawiał się” ten dokument, był właśnie zakaz wjazdu do Krakowa starych diesli. Trochę nie wyszło…
Urząd Marszałkowski stwierdził, że mitem jest teza – nowy program ochrony powietrza wprowadzi zakaz wjazdu do Krakowa dla 5-letnich samochodów. Wszyscy posiadacze diesli z takim stażem powinni odetchnąć z ulgą. Ale po doczytaniu podanych przez ten sam Urząd Marszałkowski faktów zrzedną miny właścicielom takich aut. Pomijam fakt, że dla wielu Polaków 5-letnie auto to prawie nówka, a nie stary diesel
Strefy czystego transportu mają być wprowadzone w roku 2026. „W momencie ich powstania już 11-letnie samochody z silnikiem diesla będą spełniały normę Euro6” – wyjaśniają urzędnicy. W 2026 właśnie 11 lat będą mieć obecne 5-latki. Samochód w wieku 11 lat można bardziej nazwać starym, choć i tak po polskich drogach tak „wiekowe” samochody to raczej norma, a nie wyjątek.
Wnioski? Chcemy rozwiać mit – 5-letnie auto w Polsce nie jest stare, przynajmniej dla większości kierowców. I podajemy fakt – stare diesle nie wjadą do znaczącej części Krakowa, ograniczony autostradą i drogami ekspresowymi.
Grzegorz Skowron
Stare diesle nie wjadą do Krakowa. Miasto wprowadzi strefy czystego transportu. Kiedy?