Rada Miasta Krakowa na sesji 23 października podjęła rezolucję w sprawie podjęcie wszelkich możliwych działań zmierzających do ustanowienia Programu Sprawiedliwej Transformacji Transportu.
Rezolucja skierowana jest do: Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polski, Zarządu Województwa Małopolskiego, Sejmiku Województwa Małopolskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, Prezydenta Warszawy i Rady Miasta Warszawy oraz samorządów polskich miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców o podjęcie wszelkich możliwych działań zmierzających do ustanowienia Programu Sprawiedliwej Transformacji Transportu.
– Ograniczenia związane z ustanowieniem stref czystego transportu bardzo mocno ingerują w sferę praw i wolności obywatelskich wynikających z Konstytucji RP takich jak prawo własności prywatnej czy konstytucyjna zasada wolności gospodarczej. Wprowadzenie stref czystego transportu niesie za sobą poważne skutki społeczno-gospodarcze takie jak znaczący wzrost kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, wzrost cen oraz konieczność zakupu nowych samochodów przez mieszkańców. Problemy te, są i będą w przyszłości szczególnie przybierać bardziej poważny charakter zwłaszcza w mniej zamożnych państwach Unii Europejskiej – piszą radni w rezolucji.
Jednym z głównych założeń tzw. polityki klimatycznej określonym także w obowiązujących umowach międzynarodowych, np. w Preambule Porozumienia Paryskiego z 2015 r. jest zasada sprawiedliwej transformacji. Jest ona także mocno obecna i stosowana w procedurach i aktach prawnych Unii Europejskiej. Stosowanie zasady sprawiedliwej transformacji powinno oznaczać w praktyce troskę oraz przeciwdziałanie negatywnym skutkom społeczno-gospodarczych związanym z wprowadzanymi regulacjami dotyczącymi ochrony środowiska, klimatu, niskiej emisji CO2.
– Mając na uwadze powyższe argumenty prosimy i apelujemy o podjęcie wszelkich możliwych i prawnie dopuszczonych działań mających na celu utworzenie programu sprawiedliwej transformacji transportu, który w swoich założeniach zawierałby między innymi działania pomocowe dla miast, gmin, społeczności lokalnych zobligowanych do wprowadzenia na swoim terenie strefy czystego transportu. Uważamy, że działania pomocowe w tym zakresie powinny być także skierowane bezpośrednio do mieszkańców zawierając w sobie między innymi możliwość uzyskania dofinansowania, wymiany użytkowanego pojazdu na taki, który będzie spełniać wymogi strefy czystego transportu – czytamy w rezolucji.
Za zasadne należy także uznać według projektodawców dofinansowanie wymiany taboru autobusowego (komunikacji gminnej, miejskiej w miastach i gminach objętych strefami czystego transportu).
– Uważamy, że postulowane ustanowienie Programu Sprawiedliwej Transformacji Transportu będzie stanowić doskonałe uzupełnienie funkcjonującego już Funduszu Sprawiedliwej Transformacji dotyczącego przemysłu wydobywczego, górnictwa i obszarów z nim związanych – mówi radny Krzysztof Sułowski, autor rezolucji.
(materiał partnera)