Strefa czystego transportu do uchylenia? Wojewoda dostał już trzy skargi

Musisz przeczytać

Wojewoda małopolski będzie musiał sprawdzić, czy uchwała rady Miasta o ustanowieniu strefy czystego transportu w Krakowie jest zgodna z prawem. Do Urzędu Wojewódzkiego nie dostarczono jeszcze samej uchwały podjętej w ubiegłym tygodniu, a już trafiły tam trzy skargi na decyzję krakowskich radnych. Po takich skargach postępowanie wyjaśniające wojewoda musi wszcząć z urzędu.

23 listopada 2022 roku Rada Miasta przyjęła uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu na terenie całego Krakowa. To nowatorskie rozwiązanie w Polsce i w tej części Europy. Pierwsze zmiany wejdą w życie w lipcu 2024 r., a całościowe – dwa lata później. Do Krakowa nadal będzie można wjechać samochodami o różnym napędzie, ale pod warunkiem, że silnik spełnia odpowiednią normę emisji spalin.

Pierwszy etap – wdrożenie SCT w Krakowie przypada na 1 lipca 2024 r. Wówczas do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie.
Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą tu podlegały jeszcze bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2.
Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom, czyli spełniające normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

Drugi etap obowiązywania SCT zacznie się w lipcu 2026 r. i tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

Uchwała przewiduje też kilka wyjątków – pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1 marca 2023 r. nie będą objęte wymogami strefy – mówi dyrektor Franek.
Dodatkowo od zakazu wjazdu i poruszania się po SCT zwolnione są pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Po mieście będą też bez ograniczeń mogły jeździć pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki.

Strefa będzie dotyczyła wszystkich pojazdów, także spoza Krakowa czy Polski.

Według analiz Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, na podstawie danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnych SAMAR, Strefa Czystego Transportu może objąć w pierwszym etapie, tj. w lipcu 2024 r., ok. 2 proc. samochodów, które jeździły po Krakowie w grudniu 2021. Wymogów, które miałyby obowiązywać od 2026 r. na dzisiaj nie spełniłoby między 20 a 25 proc. samochodów (ok. 100 tys. zarejestrowanych w Krakowie). ZTP podkreśla, że za kilka lat – w wyniku zmiany starych aut na nowsze – tych niespełniających norm dla strefy będzie dużo mniej.

Nie wszyscy zgadzają się z takimi argumentami. Protestujący przeciwko utworzeniu strefy czystego transportu podkreślają, że jej przepisy wymuszają na mieszkańcach wymianę samochodu, a w obecnej sytuacji wielu osób na to nie stać. Najbardziej radykalni przeciwnicy nowych zmian mówią o modzie na ekologizm, który i tak nie przyniesie poprawy jakości powietrza.

(GEG)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

9 KOMENTARZE

9 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca