Szybciej z Krakowa do Nowego Sącza. Otwarto obwodnicę Brzeska

Pierwszy odcinek obwodnicy Brzeska został oddany do użytku. Od piątku kierowcy mogą korzystać z 3-kilometrowego fragmentu trasy, który usprawni przejazd z Krakowa w kierunku Sądecczyzny oraz odciąży ruch w centrum miasta. Jest to jednocześnie pierwszy etap realizacji nowej „Sądeczanki”.

Nowa droga w bezkolizyjny sposób łączy rondo w Jasieniu na „starej czwórce” z nowo wybudowanym rondem nad Uszwicą w Okocimiu. Dzięki temu kierowcy ominą ulice Kościuszki, ks. Popiełuszki i Mickiewicza, z których każdego dnia korzysta prawie 23 tys. samochodów.

W ramach inwestycji powstał wiadukt o długości 40 m – biegnie nim nad obwodnicą ul. Pomianowska. Nad Uszwicą zbudowano dwa mosty, a na całej trasie sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Zbudowano też zjazd w kierunku Szpitala Powiatowego, z którego będą w przyszłości korzystać pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna. Inwestor przebudował sieć energetyczną średniego i niskiego napięcia, sieć sanitarną, teletechniczną, wodociągową i gazową.

Nowa trasa ma dwie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu. Dziś kończy się z obu stron rondami, ale GDDKiA Oddział w Krakowie zostawiła w tych miejscach rezerwę na budowę estakad. Będą one mogły powstać, kiedy ruszy budowa dalszego odcinka sądeczanki. Wtedy kierowcy jadący trasą DK75 od autostrady A4 nie będą wjeżdżać na żadne z rond, lecz przejadą nad nimi.

– To wielki dzień dla mieszkańców Brzeska. Do tej pory około 23 tys. pojazdów dziennie przejeżdżało przez centrum miasta, powodując potencjalne zagrożenie. Odcinek, który dzisiaj otwieramy, jest przepustką do realizacji kolejnych fragmentów sądeczanki. Dzięki tej inwestycji zwiększy się komfort zarówno mieszkańców, jak i osób przejeżdżających przez miasto. Koszt realizacji wyniósł blisko 120 mln zł, a całość została ukończona w rekordowym czasie. Przed nami kolejne inwestycje. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad posiada już decyzję środowiskową – mówił podczas oficjalnego otwarcia drogi sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec.

Z Krakowa do Nowego Sącza pociągiem w godzinę. Teraz podróż zajmuje ponad dwie i pół godziny

– Duże inwestycje drogowe to powód do radości. Rząd „Koalicji 15 października” nie tylko mówił o tych planach, ale my te inwestycje konsekwentnie wdrażamy. Dziękuję za rozsądny i mądry sposób realizacji, czyli podzielenie tej inwestycji na etapy. To sprawia, że już niebawem ta droga usprawni ruch i poprawi komfort życia mieszkańców. Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w realizację tego projektu. W szczególny sposób dziękuję wykonawcom. W imieniu Wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza, posła tej ziemi, chcę podkreślić jego ogromne zaangażowanie w tę inwestycję. Razem z Ministrem Bukowcem są gwarantami tego, że projekt będzie kontynuowany – mówił wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Budowa nowej drogi krajowej nr 75 między Brzeskiem a Nowym Sączem, tzw. sądeczanki będzie realizowana etapami. W pierwszej kolejności zostaną zbudowane trzy odcinki niewzbudzające kontrowersji, a przy dwóch pozostałych uwzględniony zostanie głos społeczny

GDDKiA zamierza w pierwszej kolejności realizować trzy odcinki. Chodzi o 3,6 km od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik, 8,6 km od Iwkowej do Łososiny Dolnej oraz 9 km od Tęgoborza do Nowego Sącza.
– Planujemy ogłoszenie przetargu na przygotowanie Koncepcji programowej przyszłej drogi i przeprowadzenie badań geologicznych na terenie inwestycji. Ta dokumentacja w szczegółowy sposób przedstawi, jakiego rodzaju obiekty (m.in. mosty, wiadukty, estakady) powstaną na określonym decyzją środowiskową przebiegu trasy. Przetarg na projekt i budowę trzech odcinków planujemy ogłosić w 2028 roku, a budowa rozpoczęłaby się trzy lata później – mówił pod koniec ubiegłego roku Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA. Natomiast dla dwóch pozostałych odcinków, gdzie jest najwięcej protestów w sprawie przebiegu, inwestor przygotuje nowy wariant. Chodzi o 16,9 km na terenie gmin Gnojnik i Czchów oraz 9,2 km w gminie Łososina Dolna. Tu trzeba będzie powtórzyć całą procedurę opracowania dokumentacji i pozyskania decyzji środowiskowej. Tu mowa jest o jeszcze dalszej perspektywie. Przetarg na projekt i budowę być może w 2030 roku a rozpoczęcie prac w terenie – w 2033 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

Najnowsze

Co w Krakowie