To będzie gorący dzień przed magistratem na placu Wszystkich Świętych. Mieszkańcy szykują protest przeciwko planowanej wycince ponad 1000 drzew pod budowę Tramwaju na Mistrzejowice. Na jutrzejszej sesji Rady Miasta ma być omawiamy projekt inwestycji. Organizatorzy protestu spodziewają się udziału nawet sto osób.
– Zamierzmy bronić każdego pojedynczego drzewa przed bezsensowną naszym zdaniem wycinką – mówi Marcin Borek, jeden ze współorganizatorów protestu. Dodaje, że mieszkańcy są zdeterminowaniu i nie zamierzają ustąpić. Zapowiada kolejny protest – W najbliższy piątek o godzinie 17, mieszkańcy będą protestować na przejściu dla pieszych na ulicy Młyńskiej.
Jutrzejszy protest przed magistratem rozpocznie się o godzinie 9.45. 15 minut później zaplanowano sesje rady miasta, podczas której radni omawiać będą projekt nowej linii tramwajowej. Szykuje się długa i burzliwa dyskusja ponieważ wielu mieszkańców już zapowiedziało chęć zabrania głosu.
Na początku maja wykonawca, firma Gülermak, otrzymała decyzję zezwalającą na realizację inwestycji. To oznaczało, ze budowa może rozpocząć się w ciągu kilku tygodni, dlatego protestujący mieszkańcy oraz wspierające ich stowarzyszenia domagały się zwołania nadzwyczajnej sesji Rady Miasta. Aby protestujący mieszkańcy mogli się wypowiedzieć przed rozpoczęciem budowy, Przewodniczący Rady Miasta Rafał Komarewicz zaproponował, żeby na najbliższej sesji, 31 maja, pojawił się w porządku obrad punkt dotyczący udzielenia informacji prezydenta o realizacji inwestycji. Dodatkowo Klub Radnych „Kraków dla Mieszkańców” złożył projekt rezolucji w sprawie zmian w projekcie, który będzie omawiany podczas sesji.
Przypomnijmy, że rozpoczęcie pierwszych prac uzależnione było od przekazania terenu pod plac budowy przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa co ma nastąpić już 1 czerwca. Po przekazaniu gruntów wykonawca rozpocznie organizowanie placu budowy oraz prace przygotowawcze, które potrwają około trzy miesiące. Nowe torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu. Inwestycja zakłada jednak gigantyczną ingerencję w środowisko naturalne i miejską zieleń.
Wstępnie zakładano konieczność wycięcia około 1059 drzew. Po protestach miast zadeklarowało ograniczenie skali wycinki.
Urząd miasta deklaruje: Mniej drzew do wycięcia przy budowie tramwaju do Mistrzejowic
(Jarek Strzeboński)