Ważny apel w sprawie starych diesli. W tle badania aut w Krakowie

fot. Pixabay

Polski Alarm Smogowy apeluje do premiera Mateusza Morawieckiego o jak najszybsze umożliwienie samorządom tworzenie stref czystego transportu. Aktywiści chcą też „zatrzymania napływu starych samochodów diesla z Europy Zachodniej”. W piśmie do szefa rządu powołują się na wyniki badań w Krakowie pokazujące, że 8 proc. starych aut odpowiada za 50 proc. zanieczyszczeń komunikacyjnych w mieście.

Rządowa polityka antysmogowa zaniedbuje zanieczyszczenia powietrza pochodzące z transportu – twierdzi Polski Alarm Smogowy i proponuje zestaw rozwiązań, które w krótkim czasie zmniejszą smog samochodowy w Polsce. W Dniu Czystego Powietrza ONZ, Polski Alarm Smogowy apeluje do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego o podjęcie prac nad przepisami, które pozwolą na ograniczenie zanieczyszczeń pochodzących z samochodów.

Oto propozycje antysmogowych aktywistów:
– umożliwienie samorządom, wzorem miast Unii Europejskiej, tworzenia stref, do których nie będą miały wjazdu najbardziej zanieczyszczające pojazdy;
– pomoc gminom i powiatom w rozwoju transportu publicznego poza dużymi ośrodkami miejskimi;
– wprowadzenie skutecznej kontroli i kar za wycinkę filtrów DPF;
– zatrzymanie napływu starych samochodów diesla z Europy Zachodniej.

Według Polskiego Alarmu Smogowego należy utworzyć prawo umożliwiające samorządom zakazania wjazdu do centrów najbardziej zanieczyszczających aut. Jak pokazują krakowskie badania, ta wąska grupa, szacunkowo ok. 8%, odpowiada za nawet 50% emisji spalin w miastach. „Dlatego niezbędne są przepisy o nowych, lepszych Strefach Czystego Transportu. Miasta są skłonne do wprowadzenia takich zasad, ale brakuje im dobrych przepisów” – twierdzą ekolodzy.

Wprowadzenie stref czystego transportu z zakazem wjazdu starych diesli zakłada nowy program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego, który w najbliższym czasie uchwali sejmik. Ale do wdrożenia tych założeń konieczne są jeszcze przepisy ustawowe, dotyczące całego kraju.

(red)

Stare diesle nie wjadą do Krakowa. Miasto wprowadzi strefy czystego transportu. Kiedy?

Zobacz także