Wzrosły opłaty za przejazd autostradą Kraków-Katowice. Gigantyczne zyski Stalexportu

Stalexport Autostrady odnotował 57,18 mln zł skonsolidowanego zysku netto w pierwszym kwartale 2024 roku. Był wyższy o 45,8 proc. niż osiągnięty w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Zarządca autostrady uzyskał w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku 125 mln 586 tys. zł przychodów z poboru opłat za przejazd. To o 23,3 proc. więcej w porównaniu do pierwszych miesięcy 2023 roku. Przy czym o blisko 30 proc. wzrosły w pływy z tytułu opał za przejazd wniesionych przez kierujących osobówkami, natomiast o 14 proc. więcej rok do roku zapłacili kierowcy pojazdów ciężkich.

W pierwszym kwartale Stalexport – według wstępnych szacunkowych danych – odnotował 65 mln 582 tys. zł zysku z działalności operacyjnej (vs. 45 mln 533 tys. zł w okresie porównawczym). EBITDA wyniosła 91 mln 303 tys. zł (było 67 mln 066 tys. zł), a zysk netto 59 mln 177 tys. zł w stosunku do 40 mln 587 tys. w I kwartale 2023 r.

Jak wylicza  Stalexport, na wyniki wpłynęły: wzrost natężenia ruchu, zmiana stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wprowadzona 3 kwietnia zeszłego roku dla wszystkich kategorii pojazdów oraz zniesienie preferencyjnej stawki dla kierowców korzystających z płatności automatycznych w styczniu tego roku.

Od 1 kwietnia tego roku stawka za przejazd 60-kilometrowym odcinkiem koncesyjnej autostrady pojazdem osobowym wynosi 32 zł (zamiast dotychczasowych 30 zł). Zarządca wprowadzając podwyżkę uzasadniał ją m.in. koniecznością zrealizowania prac remontowych przed przekazaniem drogi na rzecz Skarbu Państwa, co ma nastąpić po roku 2027 – wtedy to wygaśnie koncesja na zarządzanie autostradą. Spółka, która nią zarządza powinna przekazać infrastrukturę w stanie niewymagającym podejmowania żadnych prac remontowych.

Ruszył remont całej nawierzchni płatnej autostrady A4 Katowice – Kraków. Potrwa 2 lata

 

Jak podał  Stalexport Autostrady, w I kwartale 2024 roku średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków wzrosło o 0,8 proc. w porównaniu do I kwartału 2023 roku i wyniosło 44,2 tys. pojazdów na dobę. Biorąc pod uwagę tylko samochody osobowe – odnotowano wzrost o 1,3 proc., w przypadku samochodów ciężarowych natężenie ruchu zmalało o 1,5 proc.

Najnowsze

Co w Krakowie