Od 4 września można korzystać z nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Niestety nie z całej

Dobiega końca największa i najważniejsza inwestycja tramwajowa w północnej części Krakowa. Zgodnie z zapowiedziami tramwaje mają zacząć kursować regularnie od poniedziałku 4 września. W początkowym okresie nie będzie można jednak korzystać z pętli i parkingu P+R na Górce Narodowej.

Mieszkańców Górki Narodowej czekają  dobre informacje. Już niebawem zatłoczone autobusy odejdą w niepamięć, bo  będą mogli skorzystać z nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Ta rozpoczyna swój bieg od istniejącej już pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ul. Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Dalej linia prowadzi na północ, przez ul. Pachońskiego, Siewną, Bociana, Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha aż do pętli autobusowo-tramwajowej przy północnej granicy miasta. W ramach budowy KST do Górki Narodowej przy pętli powstaje też wielopoziomowy parking P+R ze stanowiskami postojowymi do ładowania pojazdów elektrycznych.

– To połączenie które było od bardzo dawna oczekiwane przez północ Krakowa i cieszymy się, że ono wreszcie powstanie – komentuje wiceprezydent Andrzej Kulig. – To także początek dalszych inwestycji w obszarze, w szczególności rozbudowy sieci tramwajowej, tak aby przesuwając się zachodowi sięgnąć do Bronowic, a potem do Wielkiej Wsi – mówi wiceprezydent Andrzej Kulig.

W początkowym okresie nie będzie można dojechać tramwajem do samej pętli i parkingu P+R na Górce Narodowej. Tramwaje mogły tamtędy przejechać, ale do czasu zakończenia całości prac, nie będzie jeszcze możliwa obsługa pasażerów. Ostatnim przystankiem, który będzie obsługiwany dla pasażerów, będzie przystanek na ulicy Banacha

 

To będzie największy parking P+R w Krakowie. Otwarcie jeszcze w tym roku

Na jesień rozpacznie się sadzenie  prawie 3,5 tys. roślin. Wiceprezydent Kulig z początkiem lipca wyjaśniał, że stara się zwiększyć liczbę przewidzianych nasadzeń roślin tam, gdzie to możliwe – Ogólnie idea jest taka, by tam gdzie to możliwe zwiększyć liczbę przewidzianych roślin do nasadzenia. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że nie wszędzie da się nasadzić dużą roślinność z rozbudowanym systemem korzeniowym i nie każdy gatunek, z uwagi choćby na instalacje podziemne – wyjaśnił Andrzej Kulig. W ten sposób wiceprezydent odniósł się do głosów części mieszkańców, ze wzdłuż linii znajduje się zbyt mało zieleni lub nie ma jej wcale.

Wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. Oznacza to, że około 60 proc. linii będzie zielona. Do tego dojdą wiaty przystankowe z dachami z rozchodników. Część już została zamontowana. Docelowo wszystkie wiaty będą zielone.

Zielone przystanki przy trasie tramwaju na Górkę Narodową. Wiaty porastają rozchodniki

 

Zgodnie z planami od września w ramach KST do Górki Narodowej na nowej trasie rozpoczną kursy linie numer 18 i 50. Tramwaje będą dojeżdżały do Krowodrzy Górki w czasie ok. 12-14 minut. Kursy będą odbywały się co 5 (linia nr 50) i 7,5 minuty (linia nr 18). Oznacza to, że tramwaje z Górki Narodowej do centrum będą kursowały co około trzy minuty.

Jarek Strzeboński

6 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie