Świetna wiadomość dla mieszkańców Krakowa i całego regionu. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że północna obwodnica Krakowa oraz końcowy odcinek drogi ekspresowej S7, łączący Widomę z Krakowem, zostaną udostępnione kierowcom tuż przed świętami Bożego Narodzenia.
Dla ruchu obwodnica Krakowa i ostatni odcinek drogi S7 między Widomą a Krakowem zostanie oddany jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, najprawdopodobniej 23 grudnia – zapowiedział Dariusz Klimczak.
Minister infrastruktury zaznaczył jednak, że trasy zostaną udostępnione na zasadzie przejezdności, a ich pełne oddanie do użytku planowane jest dopiero za dwa lub trzy miesiące. Decyzja ta wynika z potrzeby usprawnienia ruchu samochodowego wokół Krakowa oraz ułatwienia podróży do innych części Małopolski.
– Oddajemy do użytkowania wcześniej, aby nie czekać dwóch–trzech miesięcy na pełne zakończenie procesu budowlanego, lecz umożliwić mieszkańcom korzystanie z trasy jak najszybciej. Uważam, że okres wzmożonego ruchu przed świętami Bożego Narodzenia to najlepszy moment, aby udostępnić ten długo wyczekiwany odcinek drogi – wyjaśnił Klimczak.
Kraków ma szansę stać się drugim miastem w Polsce, po Łodzi, z kompletnym pierścieniem obwodnic. Jednak na realizację tego planu trzeba jeszcze poczekać. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zakończy budowy pełnego ringu komunikacyjnego. Budowa brakującego fragmentu, łączącego węzeł Kraków Mistrzejowice z węzłem Kraków Nowa Huta, ruszyła dopiero w połowie tego roku. Dlaczego tak się stało wyjaśniamy w naszym tekście: Po latach opóźnień ruszają prace na węźle Mistrzejowice – kluczowej inwestycji drogowej Krakowa (ZDJĘCIA)
Tymczasem Kraków wciąż nie ma gotowego planu organizacji ruchu w związku z nadchodzącym otwarciem Północnej Obwodnicy Krakowa i odcinka S7. Miasto czeka na wyniki analiz przygotowywanych przez Politechnikę Krakowską oraz ustalenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co opóźnia opracowanie szczegółowych rozwiązań. Tymczasem już teraz przewiduje się poważne utrudnienia w północnych dzielnicach miasta, zwłaszcza w rejonie węzła Mistrzejowice, który będzie częściowo niedostępny, a także na ulicy Okulickiego, gdzie zredukowano planowaną liczbę pasów ruchu.
Władze miasta planują zainstalować dodatkowe drogowskazy, aby skierować ruch tranzytowy na obwodnicę, oraz rozważają wprowadzenie buspasów po zakończeniu inwestycji. Brak ostatecznych harmonogramów i szczegółowych planów wzbudza obawy, szczególnie w kontekście spodziewanego wzrostu natężenia ruchu w rejonie północnego Krakowa. Więcej o tym problemie pisaliśmy w naszym artykule: