Północna obwodnica Krakowa. Prace zaawansowane w 87 proc. (ZDJĘCIA)

W tym roku zakończy się budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Długa na 12,3 km trasa poprowadzona zostanie m.in. dwoma tunelami, które będą mieć łącznie ponad 1 km. Budowa skończona jest w prawie 87 procentach. Tunele, mosty, wiadukty, mury oporowe są ukończone prawie w 100 procentach. GDDKiA zapowiedziała, że kierowcy pojadą nowym odcinkiem krakowskiego „ringu” już we wrześniu tego roku.

Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice.

Powstanie w sumie 27 obiektów mostowych (wiadukty, mosty, przepusty). To nie wszystko, zostaną tu wybudowane dwa tunele o długości 496 i 653 m. W budowie jest w sumie około czterech kilometrów murów oporowych i cztery węzły drogowe (jeden jest tylko rozbudowywany). To w sumie 30 obiektów inżynierskich. 7 wiaduktów, 1 most, 2 tunele, 12 wiaduktów nad S52, 3 wiadukty nad Trasą Wolbromską, 1 wiadukt nad ścieżką pieszo-rowerową (węzeł Zielonki) i 3 mosty na drogach dojazdowych.

GDDKiA przekazała, że gotowe są konstrukcje 25 z 27 obiektów naziemnych (mostów, wiaduktów i estakad). Najdłuższa estakada biegnie nad potokiem Sudół Dominikański i ma od 565 do 569 m – jezdnia prowadząca w kierunku Nowej Huty jest o 4 m krótsza od łuku w kierunku Modlnicy. Gotowy jest też tunel w Dziekanowicach (496 m), gdzie w wakacje 2023 r. została ułożona betonowa nawierzchnia. 16 stycznia 2024 r. przekopany został dłuższy z tuneli, umożliwiający poprowadzenie północnej obwodnicy Krakowa pod Zielonkami.

fot. GDDKiA w Krakowie 

Patrycja Bliska 

Prawie milion złotych wydali urzędnicy na wdrożenie uchwały o Strefie Czystego Transportu, którą unieważnił Sąd

Najnowsze

Co w Krakowie