Petycja „Ulice dla mieszkańców! Nie oddamy Krakowa!” do radnych Krakowa oraz Jacka Majchrowskiego, w sprawie nie przyjmowania uchwały o powstaniu w naszym mieście Strefy Czystego Transportu pojawiła się w Internecie. Jej twórcy (pozostający anonimowi) namawiają mieszkańców Krakowa do wyrażenia swojego sprzeciwu wobec planów przyjęcia uchwały.
Najprawdopodobniej jeszcze w listopadzie Rada Miasta Krakowa będzie głosowała nad przyjęciem w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Do tego czasu autorzy strony internetowej nieoddamyaut.pl namawiają krakowian do podpisanie internetowej petycji, w której wyrażono zdecydowany sprzeciw wobec powstania Strefy Czystego Transportu.
– „Ulice dla mieszkańców! Nie oddamy Krakowa!” Gorąco zachęcamy do podpisania i wysłania tego apelu, jeszcze przed głosowaniem zaplanowanym na środę 9 listopada. Po podpisaniu, jego treść jest wysyłana na adresy email przewodniczących wszystkich klubów radnych obecnych w Radzie Miasta Krakowa oraz do gabinetu Prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego – czytamy na stronie internetowej poświęconej petycji.
W petycji czytamy, że wbrew nazwie, w projekcie uchwaly o Strefie Czystego Transportu nie chodzi o transport publiczny, ale o prywatne samochody należące do mieszkańców oraz krakowskich przedsiębiorców, oraz że faktycznym celem powstania strefy nie jest ograniczenie emisji, za którą ruch samochodowy odpowiada marginalnie, ale ingerencja w życie mieszkańców Krakowa i wymuszenie zmiany.
Według autorów petycji, po powstaniu strefy Kraków stanie się miastem, w którym samochody dostępne będą jedynie dla osób bogatych oraz że cały pomysł z wprowadzeniem strefy to eksperyment, wynikający z regulacji unijnych.
Strefa czystego transportu będzie później, ale od razu w całym Krakowie. Zmiany po konsultacjach
Strefa czystego transportu to wprowadzenie zakazu dla poruszania się aut na terenie całego Krakowa, które nie spełniają norm spalin Euro. Głównie chodzi o samochody z silnikiem diesla. Celem strefy czystego transportu jest zmniejszenie poziomu smogu i zanieczyszczeń w powietrzu. Według propozycji urzędników za dwa lata do miasta nie będą mogły wjechać auta benzynowe z silnikami spełniającymi normę emisyjną Euro 1, a pojazdy z silnikiem Diesla będą musiały spełniać normę Euro 2. Bardziej restrykcyjne przepisy zaczną obowiązywać za 4 lat. Zwolnione z zakazu wjazdu mają być pojazdy techniczne, zabytkowe i samochody seniorów powyżej 70. roku życia.
Do wprowadzenia przepisów dotyczących Strefy Czystego Transportu, jeszcze w tym roku, władze miasta zobowiązuje wojewódzki plan ochrony powietrza.
Strona z petycją dostępna jest pod linkiem
Całą treść petycji:
Szanowni Panowie,
w związku z poddaniem pod procedowanie przez Radę Miasta Krakowa uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie, której skutki społeczne i ekonomiczne mogą być dla Mieszkańców, instytucji i podmiotów gospodarczych katastrofalne, wyrażam swój zdecydowany sprzeciw wobec planów przyjęcia uchwały, prowadzącej do degeneracji ekonomicznej i społecznej miasta.
Preferowanie na terenie całego miasta pojazdów o napędzie elektrycznym sprowadza się do stopniowego wyrugowania transportu pojazdów zasilanych tradycyjnych paliwami, a tym samym do przebudowywania Krakowa do modelu miasta tworzonego dla ludzi bogatych i wrogiego wobec ludzi uboższych.
Wprowadzenie drastycznych przepisów, uderzających w większość posiadaczy i użytkowników pojazdów samochodowych, prowadzi do negatywnych konsekwencji, wynikających z ograniczenia dostępności komunikacyjnej całego miasta, w szczególności jego centrum, które już boleśnie odczuwa efekty działalności strefy płatnego parkowania.
Pomysł utworzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest forsowany bez zbadania skutków ekonomicznych i społecznych takiej decyzji. Władze Miasta Krakowa nie podjęły się także wykonania rzetelnej analizy oddziaływania gospodarczego i wpływu wykluczenia olbrzymiej liczby użytkowników samochodów na dostęp do edukacji, usług społecznych, miejsc kultu religijnego, placówek służby zdrowia i zakładów usługowych.
Wypychanie Mieszkańców z centrum Krakowa to zgubny kierunek działania miejskiego samorządu, argumentowany ideologicznie, nieracjonalny i szkodzący rozwojowi miasta. Komunikacyjne zamknięcie Krakowa dla większości aut to uderzenie w osoby biedniejsze, starsze i osoby potrzebujące pomocy medycznej lub socjalnej, których nie stać na zakup drogich aut elektrycznych.
Działania władz Miasta Krakowa powodują, że samochody znów staną się dostępne tylko dla wąskich elit finansowych i osób mogących liczyć na przywileje w drodze odstępstw od przepisów procedowanej uchwały.
Mając na względzie podane powyżej argumenty, zdecydowanie protestuję przeciw przyjmowaniu przez reprezentantów Mieszkańców Krakowa aktów prawnych szkodliwych dla normalnego funkcjonowania organizmu miejskiego.
Działając na podstawie art. 2 ustawy o petycjach, zwracam się do autora projektu uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie, którym jest Prezydent Miasta Krakowa, o wycofanie szkodliwej uchwały z porządku obrad Rady Miasta Krakowa.
Jednocześnie wnioskuję do Radnych Rady Miasta Krakowa o nieprzyjmowanie wyżej wymienionej uchwały i odstąpienie od tworzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie w sposób określony w tym projekcie.
Z wyrazami szacunku
(JS)