Wojewoda małopolski nie zamierza podważać uchwały Rady Miasta Krakowa z czerwca, która odracza wprowadzenie przepisów dotyczących Strefy Czystego Transportu o rok. Nie planuje również złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
W połowie czerwca radni Krakowa przyjęli uchwałę zmieniającą wcześniejszy dokument w sprawie strefy czystego transportu. Zdecydowali, że ograniczenia nie będą obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Termin przesunęli w czasie o rok.
Pierwotnie pierwsze restrykcje miały obowiązywać od lipca tego roku. W głosowaniu radni poparli projekt uchwały zmieniającej termin wprowadzenia SCT. Za zagłosowało 24 radnych, pięcioro wstrzymało się od głosu.
Strefa miała zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Uchwałę podważył jednak krakowski WSA, a władze miasta zapowiedziały nową uchwałę. Wyrok sądu został jednak zaskarżony, a to oznacza, że w praktyce za dwa tygodnie SCT w Krakowie winna zacząć działać. Na to jednak miasto nie było gotowe, dlatego Zarząd Transportu Publicznego przygotował uchwale, która zmieniała termin wejścia w życie STC na 1 stycznia 2026 roku.
Wojewoda, po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego, w tym po uwzględnieniu wyjaśnień Prezydenta Miasta Krakowa, uznał, że brak jest wystarczających podstaw prawnych do kwestionowania tej uchwały Rady Miasta Krakowa.
– Wobec pytań o ocenę tej uchwały w kontekście nieuwzględnienia przez radnych konsultacji społecznych w procedurze legislacyjnej – wyjaśniam, że uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny. Wymóg przeprowadzenia konsultacji społecznych rzeczywiście jest zawarty w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale dotyczy on zakresu przedmiotowego. Ten zaś był już konsultowany na etapie wcześniejszym, w przypadku uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku – tłumaczy wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2024 roku potwierdza stanowisko służb prawnych wojewody, że uchwała Rady Miasta Krakowa z 2022 roku w sprawie Strefy Czystego Transportu jest obarczona istotnymi wadami prawnymi. Niemniej jednak w związku ze skargami kasacyjnymi wyrok ten jest nieprawomocny. Jeśli zostanie on utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchwała może zostać wyeliminowana z obrotu prawnego.
Biurko proste czy narożne – które rozwiązanie lepiej sprawdzi się w małym biurze?