MPK w Krakowie planuje zakupić 90. nowych tramwajów. Wczoraj członkowie specjalnego Zespołu ds. dostępności architektonicznej dla osób ze szczególnymi potrzebami sprawdzali, czy nowe tramwaje będą w maksymalnie możliwym stopniu dostępne dla pasażerów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Na spotkaniu, które odbyło się w środę, 6 marca były osoby poruszające się wózkach, osoby niewidome oraz osoby reprezentujące środowisko osób z wadą słuchu. W spotkaniu wzięło udział 15 osób, w tym Bogdan Dąsal, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. osób z niepełnosprawnościami oraz przedstawiciele MPK.
– Celem konsultacji jest przygotowanie dla producentów takich wymagań, które sprawią, że nowe tramwaje będą w maksymalnie możliwym stopniu dostępne dla wszystkich pasażerów, w tym także tych z różnego rodzaju niepełnosprawnościami – wyjasnia MPK w Krakowie.
Propozycje rozwiązań technicznych, które są przewidziane do zastosowania w nowych wagonach przedstawił Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych w MPK. Dotyczyły one m.in. udziału niskiej podłogi oraz jej maksymalnego nachylenia, szerokości przejścia wewnątrz tramwaju oraz wydzielonej przestrzeni dla osób poruszających się na wózkach i opiekunów podróżujących z dziecięcymi wózkami.
Podczas prezentacji rozwiązań w nowych tramwajach padło też zapewnienie, że dla osób z niepełnosprawnościami zostały przewidziane miejsca siedzące, oznakowane piktogramami, a w strefie dla osób poruszających się na wózkach dodatkowe specjalne przyciski, których naciśnięcie sygnalizuje prowadzącemu, że z pojazdu będzie wysiadać osoba z ograniczoną mobilnością.
– Z kolei przycisk na zewnątrz służący do otwierania drzwi będzie emitował dźwięk, aby osoby niewidome mogły go łatwiej zlokalizować. Z myślą o osobach niewidomych wszystkie poręcze w tramwajach będą specjalnie podświetlone – podkreśla krakowski przewoźnik.
Dla osób z niepełnosprawnością wzroku tramwaje będą wyposażone w głosowy system komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Progi wejściowe będą podświetlone wodoodporną żółtą listwą świetlną LED, która służy osobom słabowidzącym do lokalizacji tych progów. Osoby z niepełnosprawnościami będą mogły też łatwo skontaktować się z prowadzącym, dzięki systemowi tzw. interkomów, urządzeń zamontowanych przy każdych drzwiach.
Niepełnosprawny w autobusie. Zbyt duże wózki inwalidzkie zagrożeniem dla pasażerów
Dostępność nowych tramwajów dla osób poruszających się wózkach będą zapewniać platformy najazdowe. Przestrzeń dla tych osób będzie wyposażona także w pas bezpieczeństwa i będzie oznakowana specjalnym piktogramem.
– „Zespół Doradczo-Konsultacyjny ds. Dostępności Architektonicznej Przestrzeni Publicznej oraz Obiektów Budowlanych dla Osób Ze Szczególnymi Potrzebami” zapowiedział na spotkaniu, że planuje złożenie wniosku do Ministerstwa Infrastruktury o przygotowanie ogólnopolskiej aplikacji, która będzie służyć osobom niewidomym czekającym na przystankach w uzyskiwaniu informacji głosowej przesyłanej np. na telefon, o numerze linii i kierunku jazdy tramwajów i autobusów – informuje MPK.
MPK SA w Krakowie ogłosiło trzy przetargi na zakup nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Obejmują one dostawę w sumie do 90 nowych wagonów, trzech rodzajów: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m oraz do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m. Więcej o przetargu pisaliśmy tutaj:
W 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie będą niskopodłogowe
fot. MPK w Krakowie
Patrycja Bliska