To już prawie przesądzone – w Krakowie nie będzie metra. Zamiast niego rekomendowany będzie szybki tramwaj z częściowym przebiegiem pod ziemią. Tunele powstaną tylko w niektórych miejscach.
Jeszcze nie zakończono prac nad „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, ale już wiadomo, że nie wskaże ono metra jako najlepszego rozwiązania dla naszego miasta. Pierwszy zdradził to prezydent Jacek Majchrowski. Teraz potwierdza to oficjalnie Urząd Miasta. – Z obecnie przeprowadzonych analiz wynika, że wariantem rekomendowanym będzie wariant szybkiego tramwaju – przyznają urzędnicy.
Metro? Za drogie
Magistrat informuje, że analizowane były dwa warianty metra, w całości w przebiegu tunelowym. – Jednak cechowały się one zbliżoną zdolnością przewozową do wariantu szybkiego tramwaju, będąc przy tym istotnie droższe zarówno w budowie, jak i późniejszej eksploatacji – tłumaczą urzędnicy.
Wariant rekomendowany to więc szybki tramwaj o przebiegu częściowo tunelowym i częściowo estakadowym. Trasa szybkiego tramwaju pokrywa się z przebiegiem linii metra, jednak odcinek tunelowy został zaprojektowany głównie w centrum, gdzie występują największe utrudnienia na sieci tramwajowej, Tunel planowany jest także w rejonie wielowariantowego węzła przesiadkowego w Bronowicach. Pozostała część trasy przebiega na powierzchni, częściowo wykorzystując istniejące torowiska tramwajowe (głównie w rejonie Nowej Huty), a częściowo wymaga budowy nowych estakad.
W czerwcu wszystko będzie jasne
Prace nad studium prowadzone będą jeszcze do końca maja 2021 r. Prezentacja wyników studium planowana jest w czerwcu. Opracowanie będzie także zaprezentowane miejskim radnym.
Jak informuje Urząd Miasta, w ramach prac studialnych wykonano badania gruntu wzdłuż planowanej trasy. Wykonanych zostało 140 otworów badawczych o głębokości od 7 do 55 m pod poziomem terenu oraz 40 sondowań statycznych. Wykonane otwory badawcze znajdują się w lewobrzeżnej części Krakowa na odcinku między Bronowicami a Wzgórzami Krzesławickimi.
Umowa z firmą ILF Consulting Engineers Polska na opracowanie „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” została podpisana we wrześniu 2018 roku.
(GS)